En trends komen volop voorbij. De auteur slaat daarbij een brug tussen zijn visie op sociaal-maatschappelijke, economische en politieke ontwikkelingen e´n de digitale wereld. Soms zonneklaar, soms verrassend. Elk hoofdstuk - twintig in totaal - sluit hij af met concrete opvattingen die je kunt aangrijpen, al is het maar om eens verder over na te denken. Verwacht geen verwijzingen naar onderzoeken, ook geen how-to-do-lijstjes. Een gemiste kans? Nee. Dat soort publicaties zijn er al genoeg, vooral digitaal. Het is dus een beschouwend boek. Maar of je na het lezen ze´lf trends kan voorspellen hangt af van je verbeeldingskracht. In ieder geval steek je er e´e´n ding van op: als je net als de auteur met kritische blik om je heen kijkt in de digitale wereld, kun je een hoop zaken verklaren en er je voordeel uithalen. De houdbaarheid van het boek is logischerwijs beperkt. Wellicht dat een opvolger niet lang op zich laat wachten. En dan zal de auteur het niet mogen nalaten de toekomstverwachtingen uit dit boek nog eens te toetsen. Commercieel excelleren in een digitale wereld is een managementboek. En dat soort boeken horen nou eenmaal in hokjes thuis. Dat is wat mij betreft leiderschap. Het geeft visie, inspireert, motiveert en prikkelt zo nu en dan met een wake-up-call. Ook de opgenomen oneliners horen thuis in zo'n boek. Een must-read voor managers, adviseurs en ondernemers die weten dat het nooit meer hetzelfde zal zijn.
Over Johan Derrez
Johan Derrez MBA is ondernemer in media, marketing en communicatie en directeur / hoofdredacteur van opinieblad Zuid Magazine.