Het boek ‘ Fotomarketing’ is geschreven door Esther Liebregts. Zij is fotomarketingspecialist en designer. In het boek gaat ze in op het creëren van een beleving door middel van foto’s. Tenslotte zegt een beeld meer dan duizend woorden. Een eyecatcher, zoals een chique auto, een spectaculair decor of bijzondere kostuums kun je relateren aan je bedrijf of reclamecampagne. Het gaat uiteindelijk om het enthousiast maken van je doelgroep, waardoor ze langer geïnteresseerd in jouw product blijven. Als directeur van een citymarketingorganisatie ben ik me bewust van het belang van het creëren van contactmomenten tussen je publiek en je product. Foto’s kunnen daar een goede bijdrage aan leveren. De belofte dat er veel concrete voorbeelden besproken worden, heeft me overgehaald om dit boek te lezen om te kijken of er nog toepasbare tips in staan. Het is een dun boekje en leest vlot weg. In het boek worden concrete tips gegeven om fotomarketing toe te passen. Zoals door het geven van een rondleiding met foto’s op je website, het inzetten van een testpanel met een proef- en testdag en fotobloggen. Ook Geo-tagging, online animaties en infographics komen aan bod. Je leert stap-voor-stap hoe je een fotowedstrijd organiseert en hoe je social media acties rondom foto’s organiseert. Tot slot wordt ook de juridische kant van fotomarketing besproken. De schrijfster geeft ook concrete tips mee, zoals altijd eerst vragen aan de gefotografeerde personen of je de foto’s mag gebruiken. Erg verrassend vond ik de hoofdstukken over de technische kant van fotomarketing. Je leert waarom foto’s op het web niet te groot mogen zijn en vervolgens leer je ook over comprimeren, slim opslaan en optimaliseren door middel van bijvoorbeeld Photoshop. Praktische informatie waarmee je jezelf de finesses van het vak verder eigen kunt maken. Ook gaat de schrijfster uitgebreid in op Foto-SEO, oftewel het beter plaatsen van je foto’s en dus je website in zoekmachines. Je krijgt een korte toelichting over Google afbeeldingen en leert hoe je de juiste foto kiest en hier een juiste naam en alt tekst voor bedenkt. Elk hoofdstuk wordt afgesloten met een korte conclusie en een opdracht, zodat je direct aan de slag kunt met de tips. Het boek is vlot en snel geschreven en belicht veel aspecten van fotomarketing. Ik vind het jammer dat het boek over fotomarketing gaat, maar de schrijfster zelf geen enkele foto gebruikt om haar verhaal te illustreren. Ik denk dat door middel van voorbeelden in de vorm van foto’s het verhaal nog duidelijk overkomt. Kortom, een prima boek voor ondernemers die stappen willen zetten om hun product aan de man te brengen via fotomarketing. Het is een gemakkelijk geschreven en goed leesbaar boek en geeft een snel en eenvoudig inzicht in de wereld van fotomarketing. Binnen korte tijd krijg je een beknopte samenvatting van wat fotomarketing is en kun je direct aan de slag. Erg praktisch toepasbaar dus. Voor de wat meer ervaren marketeers zal het boek een bevestiging bieden van wat ze al weten.
Recensie
Fotomarketing
Het belangrijkste doel van reclame is niet informeren, maar mensen laten dromen. Foto’s zorgen voor een stemming, een emotie. Ze brengen een boodschap over en kunnen een gunstig effect hebben op je geloofwaardigheid en daarmee een wezenlijk onderdeel vormen van je merk bij branding en zelfs bijdragen bij de vindbaarheid van je website. In ‘Fotomarketing’ neemt Esther Liebregts je mee in de technieken hoe je dit kunt bereiken.
Evy Goessen
|
2 maart 2015