Als ik zou moeten samenvatten waar Seth Godin over schrijft, dan zou ik zeggen: eigen verantwoordelijkheid nemen en bijzonder durven zijn – want met middelmatigheid zal binnenkort geen geld meer te verdienen zijn. Het zijn thema's die ook weer terugkomen in 'Durf!' Eigenlijk heeft Godin met 'Durf!' een zap-samenvatting geschreven van de basis van zijn gedachtegoed. Je angst opzij zetten, keuzes maken, de consequenties daarvan manmoedig dragen en vooral dóórgaan, steeds opnieuw. Het boekje leest makkelijk weg, hoeft niet van kaft tot kaft gelezen te worden en is ideale lectuur om door te bladeren voor het slapen gaan. Als je niet bekend bent met Godin's werk, dan lijkt me dat dit boekje een mooie introductie is. Als je echter boeken hebt gelezen als 'All marketeers are liars', 'Gehaktballen met slagroom', 'Linchpin: Are You Indeispensable', 'Free Prize Inside' en 'Purple Cow', dan komt 'Durf!' een beetje gemakzuchtig over. Maar toch... Seth Godin komt altijd weer met opmerkingen die je niet had willen missen. Zoals 'Als jij de kans zou krijgen om een verhaal bij TED te vertellen, waar zou het dan over gaan?' en 'De uitdaging bij het nemen van het initiatief is natuurlijk dat je geen gelijk krijgt.' Hij weet zijn boodschap steeds weer in een ander snedig jasje te hijsen. En hij wil je écht helpen om je angst opzij te zetten. Zodat je niet alles bij het oude laat, maar steeds weer probeert iets in gang te zetten. Om succesvol te zijn, moet je durven falen. Dat is niet leuk. Eigenlijk wil je dat continu vermijden. Maar Seth Godin wil je met 'Durf!' laten zien dat niets doen echt veel erger is. Het is een boodschap waar ik niet op uitgekeken raak. Dus ook dit boekje van Godin heb ik toch weer met plezier gelezen.
Over Sonja van Vuren
Sonja van Vuren is online marketeer en tekstschrijver en helpt MKB'ers en ZZP'ers om meer uit hun bedrijfswebsite te halen.