Klunder heeft z’n boodschap verpakt in een soort bedrijfsroman. Het boek begint voortvarend met het neerzetten van de personages en een verhaallijn. Dat leest erg gemakkelijk, de spanning wordt goed opgebouwd zodat je graag verder wilt lezen. Maar vanaf het middengedeelte valt het boek helaas nogal tegen. Het verhaal wordt erg ongeloofwaardig, waardoor het z’n kracht verliest. En dat is jammer, want de verpakte boodschap is wel waardevol. De schrijver heeft voor de lezer een paar uitstekende marketingadviezen die hij stoelt op Bijbelse uitgangspunten, verweven met een aantal spirituele oefeningen die voor je persoonlijke ontwikkeling belangrijk kunnen zijn. Het boek is goed om te lezen voor marketeers die de dualiteit van commercie en ethiek willen onderzoeken. Als je wat door de verhaallijn heenkijkt, is het zinvol om de boodschappen zelf te ontdekken en toe te kunnen passen. In ieder geval kun je tot de conclusie komen dat er geen dualiteit hoeft te bestaan.
Over Johan Bel RM
Johan Bel RM is sinds 2009 mede-eigenaar van het marketingbureau Acsense. Acsense ondersteunt MKB-bedrijven in het oosten van het land met strategische en duurzame marketing. De focus ligt daarbij op duurzame energie, afval- en watermanagement, maakindustrie, bouw en infra. Bels achtergrond ligt in de industrie en groothandel, waar hij in 22 jaar tijd meerdere marketing- en commerciële directiefuncties heeft bekleed. Hij heeft als opleidingen HEAO-CE, Nima-C en WO-bedrijfskunde en is geaccrediteerd Register Marketeer.