Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Communicatie

Met ruim veertig jaar communicatie op de teller heeft communicatietsaar Ben Warner een buitengewoon communicatieboek geschreven. Hij noemt het zelf een empiriografie omdat het bestaat uit een verzameling van ervaringen, meningen en overpeinzingen uit zijn eigen loopbaan. De empirie van de auteur Warner dus, die vanuit zijn persoonlijke cooling down ook nog graag een blik op de toekomst werpt. Hij was directeur Communicatie van de Gasunie en jarenlang actief in de beroepsverenigingen en het communicatieonderwijs. Degenen die les of college van hem hebben gehad, kennen zijn betrokkenheid en bevlogenheid en die spatten ook van iedere pagina in zijn nieuwe boek Communicatie.

Nico Jong | 30 augustus 2013

Warner duikt eerst in het verleden. Hij beschrijft hoe het vak in dertig jaar tot wasdom kwam en koppelt dat aan de maatschappelijke ontwikkelingen vanaf 1950 tot aan de huidige netwerksamenleving. Vervolgens trekt hij lering uit die korte historie. Boeiend is zijn caleidoscopische benadering van het fenomeen (communicatie)strategie, die uniek is in de vakliteratuur. Prachtig is zijn conclusie dat pure communicatie in haar meest ideale verschijningsvorm nooit strategisch kan worden benut. Bepaalde aspecten van het strategische proces staan haaks op communicatie als zij geschiedt op basis van een beleid dat openheid, transparantie en wederzijdsheid tot principes maakt. Zet men communicatiemiddelen slinks en manipulatief in, dan gedraagt men zich eerder strategisch dan wanneer het een open proces betreft. Tegenstanders verslaan, communicatie inzetten als machtsmiddel en het achterhouden van informatie vanwege de vertrouwelijkheid tasten de essentie van communicatie aan. Bij strategische communicatie zit er iets in het proces dat de puurheid ervan juist bezoedelt. Er is volgens Warner dus alle reden voor communicatiemensen om zo min mogelijk met het adjectief strategisch te zwaaien. In het derde deel van het boek komen corporate en geïntegreerde communicatie aan bod. Warner concludeert dat communicatie zowel een proces is als een vakgebied met vele specialisaties. De grenzen van dat vakgebied zijn echter vaag. Dat geldt ook voor de afbakening van theoretische deskundigheid en uitvoeringsdeskundigheid op het gebied van communicatie. Onduidelijke functietitels scherpen ook het vakgebied niet aan. Communicatiemensen hebben bovendien de neiging om nieuwe technologie en processen kritiekloos te omarmen en daar blind mee aan de slag te gaan. Communicatie is een volgend vak en waar haar deskundigen leidend in zijn, is volstrekt onduidelijk. In het laatste deel snijdt Warner vijf toekomstgerichte thema's aan zoals de functie van communicatie, de positie van haar beoefenaren en de bijbehorende kenniseisen. Of het gebrek aan vakethiek. Alles bij elkaar is Communicatie een rijke ervaringsbundel van een gedreven vakgenoot. Geschreven in prachtig Warneriaans proza met mooie stilistische uithalen. Lezing van het boek kost de nodige inspanning, maar zet regelmatig aan tot stevige reflectie op het vak en het eigen functioneren daarbinnen.

Over Nico Jong

Nico Jong is communicatieadviseur.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden