De auteurs van 'Zo kan het ook', Raymond Klompsma en Stefan Wobben, zijn meteen duidelijk over de doelstelling van het boek: het is géén leesboek. Uiteraard vindt u er genoeg tekst in om te lezen, maar veel meer treft u afbeeldingen, foto's, woorden in vrolijke lettertypes en kleurige details aan. Al die elementen samen zorgen er voor dat u nieuwsgierig wordt en bewust raakt van het feit dat een andere aanpak tot veel inspiratie leidt. En dat is precies wat de auteurs voor ogen hebben: inspiratie! Bijkomend voordeel is dat u het boek niet in één keer wilt doornemen, want u raakt tussentijds vaak geïnspireerd dat u daadwerkelijk aan de slag wilt met de nieuwe inzichten en tips. Ook in de opbouw van het boek is gekozen voor een afwijkende indeling. Centraal staan vijf thema's: kijken, denken, doen, concept en inspiratie. Die thema's komen vervolgens kriskras door het boek terug in 51 hoofdstukken. Zo leest u het ene moment over een manier waarop u iets kunt doen aan het schetsen van ideeën, vervolgens ziet u het inspirerende verhaal van een succesvol bedrijf of persoon om daarna meer na te denken over het uiterlijk van uw website of juist te kijken hoe uw klanten er mee omgaan. De afwisseling van hoofdstukken houdt u scherp. Aan wie het boek liever wel met wat meer structuur doorneemt is ook gedacht, u vindt voorin het boek namelijk per thema heel overzichtelijk de bijbehorende hoofdstukken. Maar mijn tip is: negeer de geijkte indeling en laat u verrassen door de diversiteit die de schrijvers hebben gekozen. Inhoudelijk biedt het boek een heleboel informatie. Op tal van manieren krijgt u de mogelijkheid om uw (nieuwe) website aan te pakken. Bijvoorbeeld wat u kunt doen op basis van de Gestaltpsychologie, zodat uw websitebezoekers zien wat ze willen zien. Of u krijgt via Cardsorting een logische opbouw van uw site te zien, waarmee u het voor uw klanten makkelijk maakt om iets op te zoeken. Ook interessant: bevorder uw creativiteit door multidisciplinair te denken. In veel hoofdstukken krijgt u tips om dingen op te zoeken via internet. Zo haalt u nog meer uit dit boek. Soms volstaat het al om een enkel hoofdstuk te gebruiken, wat u verder helpt om de website te realiseren. Het boek is geschikt voor iedereen die een website wil maken of betrokken is bij een dergelijk project. Sommige tips zijn naar mijn idee vooral geschikt voor wat grotere organisatie. Het overgrote deel is voor iedereen inspirerend om door te nemen. Doe het voor u zelf én uiteraard voor uw klanten.
Over Daniëlle de Jonge
Daniëlle de Jonge – spreker, trainer en bestsellerauteur. Helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn.