Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Onderneem! Commercieel worden en jezelf blijven

Het boek 'Onderneem! Commercieel worden en jezelf blijven' is geschreven door Jancees van Wetering. Hij schreef het boek voor mensen die willen gaan ondernemen of dat al een tijdje doen, maar ook voor mensen die in loondienst werken en de ruimte krijgen of willen benutten om ondernemend te werk te gaan.

Rob van der Marck | 4 februari 2009

Voor doorgewinterde ondernemers zal 'Onderneem! Commercieel worden en jezelf blijven' weinig nieuws bevatten. Op een bondige en prettig leesbare manier worden twaalf sleutelwoorden behandeld die de kern van het ondernemen beschrijven. Daarbij gaat het niet om trucjes om alles te kunnen verkopen dat los en vast zit, maar om uw eigen kunde vanuit uzelf over de bühne te brengen. Zo behandelt Jancees van Wetering achtereenvolgens twaalf sleutelwoorden van ondernemen die helpen bij de vraag hoe u er als ondernemer voorstaat en wat u kunt doen om verder te komen. Ondernemen begint met 'vrijheid', in de vorm van vrijheid van handelen en een stimulerende omgeving. Een voorwaarde voor ondernemen, maar ook voor velen de reden om er aan te beginnen. De sleutelwoorden 'willen',' uitstralen' en 'durven' gaan over energie en focus. De wil om een doel te bereiken werkt aanstekelijk voor anderen en zorgt voor richting aan uw handelen. Een positieve uitstraling over uw product, kunst of kunde biedt daarbij de grootste kans op succes. Tenslotte is geen enkele ondernemer ooit ver gekomen zonder de moed en het vertrouwen op te brengen om risico te lopen. 'Bijdragen', 'vertellen' en 'verbinden' gaan over klantwaarde en communicatie. Klantwaarde zit niet alleen in wat u doet, maar ook in hoe u het doet en wat het anderen doet. Om de toegevoegde waarde duidelijk te maken zult u mensen moeten informeren, overtuigen en enthousiasmeren. Daarbij is het niet alleen zaak nieuwe contacten te leggen, maar ook om bestaande contacten te onderhouden. 'Rekenen' gaat over geld en waardering. Want hoe goed u ook bent op alle andere gebieden van ondernemen, uiteindelijk zit de haalbaarheid, het succes en de continuïteit van elke onderneming in de uitkomst van een rekensom. 'Vernieuwen' gaat over ontwikkelen en meebewegen. Want hoe goed het ook met uw huidige onderneming gaat, zorg dat u investeert in toekomstige vernieuwing. Tenslotte gaan 'doen', 'doorzetten' en 'stilstaan' over aanpakken en loslaten. Alleen door iets te doen kunt u dingen in beweging krijgen. En het is dan de kunst om door te gaan terwijl de beloning grotendeels uitblijft. Maar ondernemen betekent ook dat u kritisch blijft kijken naar de kwaliteit van je actie. Elk hoofdstuk begint met een persoonlijke ervaring van de schrijver. Na een korte beschrijving, een voorbeeld en een tip bij het ondernemen wordt aan het eind van het hoofdstuk ruimte geboden voor een eigen uitwerking van het sleutelwoord. Verwacht niet dat elk onderwerp volledig wordt uitgekauwd. Het is een dun boekje, dus alles is beknopt beschreven. Maar daarmee leest het wel makkelijk weg en geeft het snel een overzicht van de essentie van ondernemen. Nadat alle sleutelwoorden zijn besproken, wordt de lezer aangezet tot het maken van een onderneemplan (niet te verwarren met een ondernemingsplan). Het vergt weliswaar enige discipline om dat zonder begeleiding te doen, maar zonder discipline is een ondernemer nog nooit ver gekomen. 'Onderneem! Commercieel worden en jezelf blijven' vind ik een goed, beknopt overzicht van de vaak ongrijpbare zaken die de ene ondernemer succesvol maken en de andere niet. Het boek is een goede aanvulling op meer praktische boeken zoals 'Handboek voor de ZZP'er' van Arjan Dasselaar en de persoonlijke verhalen van topondernemers in 'Succes voor morgen' van Willemijn van Benthem. Het boek heeft mij als eenjarige ondernemer in ieder geval enkele nuttige tips aan de hand gedaan en mij gestimuleerd om door te gaan op de ingeslagen weg. Dus overwin die koudwatervrees en onderneem!

Over Rob van der Marck
Rob van der Marck is als interimmanager gespecialiseerd in projectmanagement. Hij is gelieerd aan Dunit.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden