Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

CEO me

Is het wel zo leuk aan de top? Nu de vrouwen meer in trek zijn en nu de crisis ook vrouwen in de kaart speelt, is het tijd om de voor- en nadelen van een CEO-functie op een rijtje te zetten. Dat doen Willemijn van Benthem en Mirjam van Immerzeel op overzichtelijke manier in 'CEO me'.

Dorien van Doorn | 25 juni 2012

Willemijn van Benthem en Mirjam van Immerzeel hebben 17 personen ondervraagd, die allen hun sporen verdiend hebben in het politieke of zakenleven. Hun uitspraken en meningen zijn inspirerend en richtinggevend in 'CEO me'. Vaak denken we dat we deze emancipatoire zaken in onze maatschappij voorbij zijn, omdat ieder meisje elke opleiding kan kiezen naar haar wens, maar na de opleiding begint de carrière pas en dan komen er wel degelijk andere krachten in het spel. Voor degenen die denken dat we de emancipatie voorbij zijn, is het boek dus een eye-opener. Voor degenen die op de weg naar de top toch nog een paar obstakels tegenkomen, is het een opsomming van alle benodigde adviezen. De zoveelste opsomming van alle adviezen die bruikbaar zijn voor vrouwen naar de top, nu in een ander formaat. In het genre van adviesboeken voor vrouwen naar de top bepaald niet het beste exemplaar. Het enige nieuwe aspect dat ik heb gelezen in dit boek, is het feit dat veiligheid wellicht voor vrouwen een belangrijke rol speelt. Als vrouwen zich onveilig voelen, zullen ze niet zo snel ergens instappen, aldus een van de geïnterviewden. Dat vond ik wel een interessante visie, voor de rest is het hele boek de zoveelste herhaling van zetten. Carrière en relatie 'CEO me' is een goed en degelijk geschreven boek. De auteurs behandelen een onderwerp per hoofdstuk en belichten die onderwerpen vervolgens van alle kanten. De uitspraken van alle geïnterviewden, zowel mannen als vrouwen, over het onderwerp staan ordelijk bij elkaar: psychologie, vrouwennetwerken, old boys netwerken, kantoorpolitiek tot en met kleding en relatie. Per slot van rekening is de belangrijkste stap in je carrière de keuze van je relatie, omdat het leven naast je carrière zo'n grote invloed heeft op je relatie. Door het samenvoegen van alle informatie per onderwerp ontstaan korte fragmenten en dat maakt het boek makkelijk leesbaar. Eigenlijk hanteren de schrijvers een soort tijdschriftstijl. Die stijl maakt het een luchtig leesbaar boek. Adviezen Het is een nuttig boek voor alle jonge vrouwen (en alle jonge mannen) die de arbeidsmarkt bestormen. Er staan vele adviezen in die erg bruikbaar zijn en die hun kracht bewezen hebben. Het mooie is dat deze adviezen overzichtelijk aan de zijde van de bladzijde staan weergegeven en ook nog eens worden samengevat aan het einde van het hoofdstuk. Er is bijvoorbeeld het advies om je ideeën uitgebreid te delen én ze tegelijk te beschermen zodat anderen er niet mee aan de haal gaan. Het is breed bekend dat vrouwen niet erg sterk zijn in de presentatie van hun ideeën - waarop vervolgens iemand anders ermee aan de haal gaat. Het advies luidt dan ook: als iemand jouw voorstel naar zich toetrekt, 'neem' je het terug door het zelf nog eens uit te spreken. Ook staan er diverse voorbeelden van grappige repliek op aantijgende opmerkingen van mannen. En het expliciete advies om op mediaverzoeken in te gaan, is denk ik voor veel vrouwen een goed advies. Prioriteiten Uiteindelijk is de vraag of het nu leuk is om CEO te zijn niet beantwoord. Het kost een hoop tijd en het merendeel van de vrouwen wil die tijd er niet insteken. De prioriteiten van vrouwen liggen anders. En daarom zijn er nog steeds zo weinig vrouwelijke CEO's. Want één ding is zeker: om de top te bereiken moet je werken, vrouw of geen vrouw.

Over Dorien van Doorn

Dorien van Doorn is sinds 1991 zelfstandig gevestigd als interim Supply Chain Manager. De rode draad in haar opdrachten zijn implementaties van conceptuele wijzigingen in grote organisaties, profitsector, productie, trade, multinationals.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Willemijn van Benthem, Mirjam van Immerzeel
CEO me

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden