De basis van dit boek vormt de behandeling van Het Platform Development Model, dit model bespreekt alle onderdelen waar een retailer invloed op heeft. Het gaat er vanuit dat de keuze in het koopproces van de consument tegenwoordig thuis al plaatsvindt. Weet een retailer daar goed mee om te gaan, dan is er al een wereld gewonnen. Staat het bedrijf eenmaal op de shortlist? Dan komt het er wel op aan dat de winkel geen steken laat vallen, als de klant ook echt langskomt. Er zijn namelijk nog veel mogelijkheden om alsnog de aansluiting met de klant te missen. De prijs kan niet goed zijn, het personeel is niet goed op de hoogte welke producten of diensten te koop zijn. Er is geen integratie van het internet op de winkelvloer, de aanduiding van de naam op de winkel is niet goed, de 'Customer Journey' klopt niet. Er is vaak nogal wat te kiezen in een zaak, het is dan belangrijk om het de klanten makkelijk te maken. Denk hierbij aan uitleg over de maten, waardoor klanten snel kunnen bepalen welke maat voor hen geschikt is. Na de eventuele koop moet de service bij klachten ook nog goed zijn, zodat er ook herhalingsaankopen inzitten. Een heel rijtje aandachtspunten die allemaal vervat zijn in Het Platform Development Model, u hoeft het alleen maar af te werken om het helemaal voor elkaar te hebben. Achtergrondinformatie waarom dat tegenwoordig zo belangrijk is wordt niet vergeten. Het uiteindelijke bouwen van een formule gaat volgens van Tongeren het makkelijkst door gebruik te maken van het Drie Pijlers model. Hierbij worden Merkimago, Retailfunctie en operationele aspecten naast elkaar aangepakt. Er wordt in dit boek uitgegaan van drie partijen, een designbureau een strategiebureau en de retailorganisatie, die de drie pijlers naast elkaar verbeteren. Een kleinere retailer zal het wellicht niet uitbesteden, maar kan er met dit boek in de hand wel mee werken. In het hoofdstuk de 'Customer Journey' wordt de weg van behoefte naar aankoop nader toegelicht. Hierbij is het leuk om te zien, getuige de vele foto's, dat Michel van Tongeren zijn inspiratie opdoet in steden als Londen en New York. Aan de vooravond van een veranderingsproces een lang weekend boeken en u laten inspireren door allerlei formules in andere steden is na het lezen van dit boek de ultieme voorbereiding. Dit tweede boek van Michel van Tongeren kunt u gerust lezen zonder het eerste gelezen te hebben. Al wil u hierna zeker meer van hem lezen. Het boek leest snel en makkelijk, is helder geschreven en bevat veel plaatjes en praktijkvoorbeelden.
Over Corien Plaisier
Corien Plaisier is eigenaar van Stippels & Co en werkt als een organisatieadviseur en coach om teams beter met elkaar te laten samenwerken. Verder werkt ze als coach voor haar bedrijf Doorleven na kanker.