Het Handboek SEO van Erik-Jan Bulthuis probeert licht in de duisternis van Search Engine Optimalisation te scheppen. De wereld van zoekmachine-optimalisatie is vrij complex en heeft raakvlakken met verschillende disciplines. Echte SEO-experts moeten kennis hebben van inhoud, tekststructurering, (menselijk) zoekgedrag, HTML en achterliggende serverinstellingen. In 'Handboek SEO' komen al deze zaken aan de orde. Het publiceren van een boek over SEO is per definitie een riskante aangelegenheid. Aangezien Google regelmatig zijn zoeksystemen aanpast, blijft het vakgebied schieten op een bewegend doel. Ondanks dit feit zijn er toch genoeg basisvereisten die elke SEO-specialist dient te weten. In Handboek SEO wordt per hoofdstuk een onderdeel of discipline behandeld. Het begint met enkele simpele tips & tricks , waarna de auteur steeds dieper ingaat op de materie, tot inhoudelijke technische serverinstellingen aan toe. De moeilijkheid is om al deze onderdelen met elkaar te verbinden. Binnen SEO hebben alle genoemde disciplines raakvlakken. De onderwerpen hebben op het eerste gezicht niets met elkaar te maken, maar lopen wel in elkaar over. Het is vrij moeilijk deze relaties in een boek uit te leggen. Erik-Jan Bulthuis en collega's slagen daar gedeeltelijk in. Alle noodzakelijke onderwerpen en tussenliggende relaties worden belicht. De onduidelijkheid zit alleen in de doelgroep. Het is namelijk onduidelijk voor wie dit boek precies bedoeld is. Sommige onderdelen worden vanaf de basis uitgelegd en lijken bedoeld voor de beginnende SEO-analist, terwijl andere onderdelen al een behoorlijke basiskennis vereisen. Zo komt op de eerste pagina het woord Ranking voor; er wordt aangenomen dat de lezer weet wat hiermee bedoelt wordt. Voor zo'n simpele term is dit nog te begrijpen. Maar verderop komen de woorden cloaking en linkjuice voor. Er volgt geen duidelijke uitleg van deze termen; de laatste term wordt uberhaupt niet uitgelegd. Gevorderde SEO-specialisten kennen de termen wel, maar voor hen lijkt dit boek niet geschreven. Hetzelfde geldt voor de wat meer complexere technische instellingen. In slechts enkele zinnen uitleggen wat een .htacces bestand is, kan verwarrend op een beginner overkomen. Die moet dan ook aanvullende informatie op andere plekken weten te vinden. Toch is dit boek geschikt voor personen die zich voor het eerst met SEO gaan bezighouden. Hierbij moet dan wel de kanttekening worden geplaatst dat sommige onderdelen misschien te overweldigend zijn. Wat meer achtergrondinformatie opzoeken op verschillende SEO-websites is dan geen overbodige luxe. Het boek kan dan ook meer als referentie gezien worden. Voor de gevorderde SEO-expert biedt dit boek weinig nieuws. Wellicht kan er tussen de pagina's door nog een onbekend trucje worden gevonden, maar het is voornamelijk preken voor eigen parochie.
Over Mark Murkes
Drs. Mark Murkes is Digital Media Advisor en helpt organisaties bij het formuleren en realiseren van digitale oplossingen. Hij is te bereiken via mark@monomedia.nl