Weliswaar niet verkleed en om klokslag 12 uur 's nachts maar toch zeker de volgende dag, waarna het boek in rap tempo gelezen zal worden. Waarom? De verhalen boeien me enorm door de spanning, de onverwachte wendingen die de verhalen hebben maar vooral door de creativiteit die de schijfster ten toon spreidt. Voor mij een welkome afwisseling te midden van alle vakliteratuur.
Toen ik het boek 'De boodschap van de tovenaarsleerling. De magie van het merk Harry Potter' tegenkwam, trok het meteen mijn aandacht. Het merk Potter is immers in een recordtijd uitgegroeid tot een wereldmerk. Meer dan dat zelfs: het is uitgegroeid tot een merkbeleving. De belofte om achter de magie van dit merk te komen, maakte me onmiddellijk nieuwsgierig.
Deze nieuwsgierigheid werd niet alleen ingegeven als trouwe Harry Potter lezer maar ook als marketeer. Het boek had dan ook hetzelfde effect op me als een echt nieuw Harry Potter boek: onmiddellijk de stoel in en lezen. Aan de binnenkant van de omslag stond een waarschuwing die me de wenkbrauwen deed fronzen: 'Deze studie is niet geautoriseerd, goedgekeurd, gelicenseerd of gemachtigd door J.K. Rowling, noch haar agent, haar uitgevers en gemachtigden.' Wat is dit? Probeert Stephen Brown mee te liften op een soort hype om gewoon geld te verdienen of weet hij echt geheimen te onthullen die de schijfster van Harry Potter liever geheim wil houden? Helaas moet ik na het lezen het eerste concluderen. Brown heeft een boek in elkaar geknutseld om louter en alleen op het succes van een ander mee te surfen. Inhoudelijk is het meer dan matig, en er worden al helemaal geen geheimen onthuld.
Het lanceren van Harry Potter is na een aantal afwijzingen van uitgevers min of meer toevallig opgepakt door een andere uitgever. Na een eerste oplage van een paar honderd exemplaren schiet het boek als een komeet de hoogte in. Al snel raken er professionals bij betrokken en wordt de Harry Potter manie in zo goed mogelijke banen geleid. Voor mij gewoon basismarketing waarbij de auteur J.K. Rowling de belangrijkste spil is. Zij bewaakt immers het erfgoed van het merk. Zij is strikt in wat wel en niet 'gemerchandised' kan worden. Zo vindt je geen Harry Potter attributen bij welke fast food keten dan ook. Ondanks de enorm lucratieve belangstelling is ze daar altijd heel strikt in geweest. Brown behoort in feite tot de groep parasieten die mee willen liften op het succes van een ander, en dat zonder daar zelf ook maar iets aan toe te voegen. Daarnaast, en dat stoort me ook mateloos, staat het boek werkelijk stijf van grammatica- en stijlfouten. Minimaal tien ben ik er tegengekomen. 'De boodschap van de tovenaarsleerling' van Brown kan wat mij betreft 'linea recta' retour boekhandel, met als aantekening 'ondeugdelijk product'. Ook voor de uitgever in kwestie, noem ik dit boek antimarketing voor het eigen merk. Zeker wanneer de inhoud van het boek over de magie van het merk pretendeert te gaan. Ik begrijp de waarschuwing aan de binnenkant van de omslag nu volkomen. Goede actie van J.K Rowling.
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.