Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Zien ze wel hoe goed je bent?

Terwijl ik 'Zien ze wel hoe goed je bent?' zit te lezen in het bedrijfsrestaurant, komen er twee mensen vlakbij mij zitten. Ik kan het niet laten om even mee te luisteren naar het gesprek dat ze voeren. Het blijkt te gaan om een stagiaire en haar stagebegeleider en ze zijn in gesprek over de voortgang van de stage. De dame in kwestie ziet er professioneel uit en is zeker niet op haar mondje gevallen. Maar dan komt dé vraag van haar begeleider: 'Wat is je grote droom, waar sta jij over tien jaar?' De stagiair denkt even na en zegt dan: 'Wat ik in ieder geval niet wil is…'

Jacobien van Vugt | 12 april 2012 | 3-5 minuten leestijd

Ik veer op en denk meteen 'Nee, zeg dat nou niet. Je moet juist zeggen wat je wél wil!' Het is één van de vele tips die ik zojuist gelezen heb in het boek 'Zien ze wel hoe goed je bent' van Sascha Bertus en Mirjam ten Cate. Zichtbaarheid van voornamelijk vrouwen staat centraal in dit praktische, kleurrijke boek.

De auteurs hebben het boek geschreven omdat ze van mening zijn dat vrouwen meer moeten werken aan hun zichtbaarheid in het werk en de werkomgeving, maar zonder dat ze hun authenticiteit verliezen en zonder arrogant te worden. Wij vrouwen denken dat we, wanneer we maar hard genoeg werken, vanzelf opgemerkt worden en bijvoorbeeld promotie krijgen. Fout!

Mannen pakken dit heel anders aan, die kloppen zichzelf op de borst na ieder succes(je) en zijn niet te benauwd om de baas te vertellen hoe goed ze het hebben aangepakt. Je boekt meer succes als je je niet alleen op inhoud richt, maar ook op het zichtbaar maken van je kwaliteiten en de resultaten daarvan. Met behulp van vijf stappen uit dit boek wordt de lezeres zich bewust van haar eigen zichtbaarheid en hoe ze die kan verbeteren. De eerste stap gaat over je eigen overtuigingen. Wat vind je belangrijk in je werk, waar ben jij echt goed in en wanneer was je succesvol? En wanneer je dit weet, ventileer je dat dan naar anderen toe of ga je er (onterecht!) vanuit dat anderen dat wel weten? Het zijn vragen die me aan het denken zetten.

Ik ben 26 jaar en heb nog niet helder in kaart wat ik wil in mijn werk. Maar ik besef me ook dat ik datgene wat ik wél weet (en wil) te weinig communiceer naar mijn omgeving. Vanaf nu ga ik opschrijven wat ik wil en ga ik mijn doelstellingen concreet formuleren. De tweede stap gaat over uiterlijke en non-verbale kenmerken die ook van groot belang zijn bij het verbeteren van je zichtbaarheid. Weet je van jezelf welke eerste indruk je maakt en kies je bewust voor bepaalde kleding? Deze stap vind ik voor mijzelf minder interessant. De tips die gegeven worden zijn mij bekend, maar ik kan me voorstellen dat er genoeg mensen zijn die zich minder bewust zijn van bijvoorbeeld hun non-verbale uitstraling en die hier zeker iets aan hebben. Ik ga door naar de derde stap: Hoe ziet je (werk)omgeving eigenlijk dat jij goed bent? Onderhoud je een netwerk en geef je je mening tijdens vergaderingen? Laat je anderen presenteren of doe je het zelf? Vertel je aan mensen waar je mee bezig bent en ben je ook online zichtbaar? Ik ga bij mezelf te rade en kom erachter dat ik inderdaad wel wat zichtbaarder mag worden. Mensen mogen weten wat mijn kwaliteiten zijn en ik mag meer aandacht besteden aan het uitbreiden van mijn netwerk. Door naar stap vier. Deze stap maakt meteen duidelijk dat uiterlijk er wel degelijk toe doet. De opvatting 'Kleding en uiterlijk zijn niet zo belangrijk, ik wil alleen om mijn kwaliteiten gewaardeerd worden', wordt dan ook niet door de schrijfsters onderstreept. In dit hoofdstuk kan de lezeres onderzoeken welke 'style personality' ze heeft en hoe je verschillende kledingstijlen goed met elkaar kunt combineren. Daarmee kun je dan ook de bandbreedte opzoeken van de kledingeisen die in jouw organisatie gelden. De tip over het fotograferen van je kledingcombinaties en het opschrijven voor welke gelegenheid of doel je deze sets wilt gebruiken, zie ik mezelf nog niet doen. Echter, ik ben het met de schrijvers eens dat aandacht voor kapsel, make-up en kleding zeker belangrijk is in het vergroten van je zichtbaarheid. Tot slot de laatste stap. Leuk al die tips en trics, maar hoe zorg je ervoor dat je ook werkelijk jezelf meer op de kaart gaat zetten? Met een Persoonlijk ZichtbaarheidsPlan. Met dit plan breng je actiepunten in kaart hoe je in de toekomst laat zien wie je bent en waar je goed in bent. Van imago, tot kledingstijl en van stemgebruik tot netwerken, alle stappen staan in het plan. Oftewel: Aan de slag! Mijn eerste stap: meer netwerken. Gewoon afstappen op mensen die me interessant lijken en waarvan ik denk: ik kan van jou leren en wij kunnen iets voor elkaar betekenen. Dus ben je nieuwsgierig naar mij geworden? Neem gerust contact op!

Over Jacobien van Vugt
Jacobien van Vugt is adviseur bij Adviestalent. Zij is geïnteresseerd in hoe mensen (met elkaar) communiceren. Volgens haar is interactie tussen mensen en de bereidheid om van elkaar te leren van grote betekenis om organisaties vooruit te helpen. Adviestalent leidt jonge talentvolle academici op tot breed inzetbare adviseurs en managers. Adviestalent is een initiatief van Twynstra Gudde.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden