'Wat zou Google doen?' van Jeff Jarvis is een boek om echt op u in te laten werken. Daarom: markeerstift in de aanslag, zodat u de essenties nog een tweede keer kunt scannen. En een derde keer. Let op: dit boek geeft geen suggesties hoe een snel groeiend bedrijf te managen, noch enig inzicht in de organisatie van Google. Het is een verzameling van wetenswaardigheden over het internet die zeker de moeite waard is om te volgen.
De auteur noemt zijn eigen successen veelvuldig, wat de Nederlandse lezer licht kan irriteren. We kunnen echter niet om het feit heen dat Jarvis een autoriteit is, die een zeer gedegen pleidooi weet te houden. En dat doet hij ook nog eens op een bijzonder toegankelijke manier. Dat zouden we vaker willen zien! Wat is er aan de hand? Het boek beschrijft in twee delen een visie op een type bedrijfsvoering à la Google. Daarvan is deel 1 het stuk dat u moet (her)lezen. Jarvis beschrijft een stijl van denken die haaks staat op de operaties van nagenoeg alle bedrijven zoals we ze nu kennen. Het gaat om het helpen bouwen van netwerken, een platform bieden aan (onbekende) anderen, hen helpen succesvol te worden (via jouw platform), het faciliteren en je ondergeschikt maken aan (internet)gemeenschappen, vrij delen, groeien door klein te blijven en niet te interfereren, distributie via partners, volume om kwaliteit te creëren, verdienmodellen via zijdeuren: kortom om anders te kijken. De basis van dit argument ligt in het Google-adagium: vind de klanten, het liefst door content gratis aan te bieden; het geld volgt vanzelf. Het boek staat vol met regels en adviezen die praktisch van aard zijn. Iedere weldenkende marketeer zou dit deel van het boek moeten lezen. Het is de essentie van deel 1: Anders kijken. Dat betekent herkauwen, even de 'ja, maar'-vragen over verdienmodellen terzijde schuiven, en een paar juweeltjes in zijn observaties op u in laten werken. Het biedt zicht op een wezenlijk andere wijze van opereren, op andere businessmodellen. Daarbij bevatten deze hoofdstukken allemaal praktische aanwijzingen, tips en regels. Het is duidelijk dat Jarvis de theorie en de praktijk van het internet kent en dat etaleert hij ook. Dat deze regels ook werken voor andere producten in nog niet 'gedigitaliseerde' branches laat hij zien in deel 2. Daarin geeft hij vele voorbeelden van anders denken in verschillende industrieën. Die zijn interessant, ook nodig om de ideeën wat handen en voeten te geven. Ze nemen alleen veel te veel ruimte in beslag. Daar wordt het even doorbijten. Vooral ook omdat de persoonlijke schrijfstijl van het boek, breedsprakig, veel 'namedropping' en een snufje zelfpromotie, dan echt begint te irriteren. Jarvis geeft voor een aantal industrieën adviezen, waarvan de toepasbaarheid - en de expertise van Jarvis - ter discussie staat. Dit gedeelte bevat meer meningen dan feiten. De auteur spreekt zichzelf hier deels ook tegen omdat hij toekomstvoorspellingen geeft die achterhaald zijn als ze waar zijn maar niet bewezen als het echte toekomstmuziek is. Lees dit tweede deel vooral 'schuin over de pagina's' en concentreer u op het eerste deel. En nogmaals: met markeerstift! Al met al geeft Jeff Jarvis een prima overzicht van huidige ontwikkelingen. De toekomstvisie is iets beperkter, wellicht interessant voor diegenen die werkzaam zijn in de industrieën die hij beschrijft. Wij raden het boek aan voor iedereen die op de hoogte wil blijven van webmarketing. Wel op korte termijn lezen, de houdbaarheid moet zich nog bewijzen.
Over Dirk Houtgraaf
Strategisch marketeer én (gedrags)bioloog Dirk Houtgraaf is werkzaam bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE). Daar is hij aangesteld om de kennis van en over rijksmonumenten en cultureel erfgoed – bij het rijk, de professionals en de vele vele tienduizenden amateurs – op de kaart te zetten.