Nagenoeg Googles hele jaaromzet van 22 miljard dollar (15,6 miljard euro) komt van advertenties die gekoppeld zijn aan zoekresultaten. Google domineert 70 procent van de zoekmarkt.,/b> Wat zou Google doen?, oftewel 'WZGD', is de weinig verhullende titel van Jarvis' boek. Dat is de vraag die elk bedrijf zich volgens hem zou moeten stellen. Jarvis is een populaire blogger (Buzzmachine.com) uit Amerika, die steevast ten strijde trekt tegen de papieren media. Daar zou volgens hem geen business meer in zitten. Met het internet en Google is een geheel nieuwe wereld ontstaan. De massamarkt is dood - lang leve de massa niches. Door wat je als bedrijf online zet, sta je in verbinding met anderen - vrienden, klanten, kiezers - via netwerken die mogelijk gemaakt zijn door links, netwerken gebouwd op platforms als Google. Je kunt nu rechtstreeks communiceren met mensen zonder tussenpersonen. De link en de zoekfunctie zijn gemakkelijk, maar hebben een grote invloed. Wie wil snappen hoe innovatie werkt in het internettijdperk, kan heel veel van Google leren, aldus internetgoeroe Jarvis. Volgens hem zou menige organisatie een voorbeeld kunnen - of moeten - nemen aan de wijze waarop Google opereert. Google is het eerste mediabedrijf nieuwe stijl en heeft een businessmodel opgezet dat gebaseerd is op het exploiteren, creëren en beheren van overvloed. Hoe meer content er is om te ordenen, hoe meer ruimte er is om te ordenen en hoe meer ruimte er is om advertenties te plaatsen. Dat komt allemaal ten goede aan de groei van Google. De oprichters en managers begrijpen de verandering die internet teweeg heeft gebracht. Daarom zijn ze zo succesvol. Google beschouwt zichzelf als een service, een platform, een middel om anderen mogelijkheden te bieden die vooralsnog grenzeloos zijn. De manier om Google te helpen en ervan te profiteren is simpelweg 'opzoekbaar' zijn. Opzoekbaar zijn als organisatie, instelling, bedrijf, product of dienst, daar gaat het om. Natuurlijk heb je een website nodig. Maar Google bepaalt hoe aanwezig je bent op internet. Veel bezoekers komen op je website terecht via Google, nadat ze een vraag hebben ingetypt. Jarvis zegt dat bijna ieder bedrijf iets kan veranderen met het bedrijfsmodel van Google. En bedrijven moeten die kans pakken is zijn stellige overtuiging. 'WZGD' gaat niet per se over Google maar eigenlijk veel meer over wat we kunnen leren van Googles businessmodel. Op internet gaat alles anders. Immers de gebruikers maken er de dienst uit. Bedrijven moeten niet langer praten tegen hun klanten, maar juist naar ze luisteren. Ze moeten hun producten niet langer beschermen, maar juist openstellen. Google begrijpt dat. Jarvis laat in het derde deel van 'WZGD' zien hoe Google dat doet - en hoe iedereen dit kan vertalen naar zijn eigen bedrijf. 'Als Google het voor het zeggen had, wat zou dat betekenen voor bedrijfstakken als de media, reclame, detailhandel, nutsbedrijven, industrie, dienstverlening, banken, gezondheidszorg, openbare instellingen en ga zo maar door?' filosofeert Jarvis. 'WZGD' bevat vele leuke anekdotes die het boek erg leesbaar maken. Als communicatiemanager heb ik veel opgestoken van dit boek en heeft mij zeker geïnspireerd om rekening te houden met wat Google allemaal te bieden heeft voor mijn huidige werk.
Over Louis Thorig
Louis Thörig is verbonden als master- en bachelorthesisbegeleider aan de afdeling Organisatiewetenschappen, Faculteit Sociale Wetenschappen, Vrije Universiteit Amsterdam. Hij was tot 1 augustus 2011 werkzaam als global communications manager op het hoofdkantoor van IOI-Loders Croklaan (www.croklaan.com) in Wormerveer. Hij heeft zijn MBA behaald bij Business School Nederland, de Action Learning MBA.