In het kantoor aan de Amsterdamse Bloemgracht liggen de boeken van Huub van Zwieten op een klein tafeltje keurig naast elkaar op stapeltjes: 365 vakantiedagen - Als werk niet meer als werk voelt, Doorbraak naar jouw droombaan, Het merk IK en ook zijn meest recente, Personal Brand.nl. Voor zijn boek ‘Marijn is klaar met werken’ zal hij iets anders moeten verzinnen. Als handelaar in dromen heeft hij zich niet laten weerhouden door praktische bezwaren en heeft hij zijn nieuwe boek laten uitvoeren op koffietafelformaat. Althans: een deel ervan. Met een kunstig gevouwen A4’tje laat Van Zwieten zien hoe ontwerpbureau Lava de verschillende delen in elkaar heeft gezet. De roman wordt op klein formaat gedrukt en als het ware ‘ingevouwen’ in de grote katernen, waarvoor hij 45 bekende en minder bekende Nederlanders heeft geïnterviewd over hun carrièredromen En dat alles ingebed in een mooi vormgegeven, full colour boek op groot formaat. En dat is veel te groot voor dat boekentafeltje.
Van Zwieten kwam op het idee voor een koffietafelboek toen hij in december 2007 in aanraking kwam met de stilist en lifestyle-expert Marcel Wolterinck. Ook Wolterinck heeft een koffietafelboek uitgebracht, een soort introductie in de ‘Wereld van Wolterinck’. ‘Dat idee sprak mij aan’, vertelt Van Zwieten. ‘De meeste managementboeken zijn toch vrij saai. Sommige uitgevers zeggen dat lezers niet anders willen, maar ik ben ervan overtuigd dat een goede en mooie vormgeving de boodschap kan versterken.’ De manier waarop Wolterinck zich presenteert sluit bovendien naadloos aan bij de ideeën van Van Zwieten, die zich onder andere heeft toegelegd op personal branding. ‘De vonk sloeg over toen ik het motto van Wolterinck las. "Through work I embrace life", schrijft hij. Dat is precies waar ons bedrijf voor staat. Met Talent First proberen wij mensen te stimuleren het beste uit hun leven te halen.’
Het thema van het boek is ‘werk als levenskunst’: de zoektocht naar een succesvol leven met behulp van werk. Nog voor hij daadwerkelijk aan het boek begon, verspreidde Van Zwieten flyers met een oproep aan mensen die werken tot levenskunst hadden verheven. Ook maakte hij gebruik van de sociale netwerksite LinkedIn. Zo stuitte hij op een aantal interessante personen met uiteenlopende verhalen: er komen een paar muzikanten in het boek voor, zakenlieden, een striptekenaar en ook een man die zijn droom buschauffeur te worden in vervulling heeft doen gaan. Door alle verhalen raakte Van Zwieten zo enthousiast, dat hij voor een dubbele opzet koos: interviews én een roman, waarin alle gesprekspartners ook aan het woord zouden komen. ‘Gaandeweg ontdekte ik dat ik het liefst enorm wilde gaan keten, dat ik veel meer lol wilde hebben tijdens het schrijven. Wanneer je je beperkt tot het beschrijven van managementtheorieën, ben je toch geneigd jezelf te beperken. Een roman is veel vrijer.’
De hoofdpersoon in de roman, Marijn, is losjes gebaseerd op het verhaal van Boudewijn Poelmann, hoogste baas bij de Postcodeloterij en tevens bekend van zijn bemoeienissen met Feyenoord. Marijn is een jaar of 32 oud wanneer hij zich bedenkt dat zijn carrière eindig is. Hij is succesvol op wilskracht, maar beseft dat hij niet op deze manier door kan gaan. De dokter die hij bezoekt, constateert meteen dat Marijn op weg is naar een burnout en adviseert hem eens goed te gaan nadenken over zijn toekomst. Marijn bezoekt een DroomBaanReisbureau en komt tijdens zijn zoektocht de geïnterviewden tegen, die hem een wijze les voorhouden. ‘Die reis is eigenlijk een soort pressure cooker die hem helpt tot het juiste inzicht te komen’, vertelt Van Zwieten.
Het mooie van het boek is dat voor Van Zwieten ook een droom in vervulling is gegaan. Het idee is nog geen twee jaar oud, maar hij heeft zich met ziel en zaligheid op het project gestort. Hoewel zijn vaste uitgeverij Het Spectrum en andere uitgevers terughoudend waren, haakten zij toch in toen van Zwieten besloot het boek zelf uit te geven. Dat is hij, als DroomBaanGoeroe, aan zijn stand verplicht. Dat hij het financieel rond heeft gekregen, is te danken aan het detacheringsbureau Vitae, dat voor een groot aantal relaties een aangepaste versie van het boek laat maken.
Over Hans van der Klis
Hans van der Klis is freelance journalist. Hij schrijft regelmatig artikelen voor Managementboek.