Het zal niet meevallen om een uitgebreide recensie over 'De empathiefactor' te schrijven. Met een paar steekwoorden en tekstfragmenten zou je snel een algemene indruk kunnen geven van dit boek wat voldoende zou moeten zijn voor een recensie. Maar dat zou niet juist zijn. Het boek draait om Geweldloze Communicatie en de bewustwording van Marie Miyashiro, door ervaring en studie, van onbewuste en onbedoelde veronachtzaming van gevoelens en behoeften van mensen. Zowel in privé-relaties als in de bedrijven, non-profitorganisaties, universiteiten en overheidsorganisaties.
Door het toepassen van Geweldloze Communicatie in organisaties, wil de auteur de empathiefactor op alle niveaus van het zakenleven introduceren. Met het doel om alle operationele functies te verbeteren en niet alleen de werksfeer maar ook de productiviteit en winstgevendheid te verbeteren. Dat proces leverde het ontstaan van Integrated Clarity op, geweldloze communicatie voorzien van de nieuwe dimensie: de kracht van empathie. En waar draait het dan om? Volgens Miyashiro helpt dit boek je om meer keuzevrijheid, macht en productiviteit te creëren voor jezelf en de teams en organisaties waarmee je te maken hebt. Het gaat om het maken van verbinding, een verbinding gebaseerd op empathie. Er zijn twee fragmenten uit het boek welke, naar mijn mening, een goede samenvatting geven van de intenties van de auteur. 'Integrated Clarity schetst een praktisch en uitvoerbaar empathieproces voor het vervullen van de behoeften van zowel mensen als organisaties. Dit proces leidt tot een betere werksfeer en tot grotere productiviteit en winsten.' en 'Verbindingen op de werkvloer laten vaak bepaalde menselijke behoeften onvervuld. Zowel mensen als (de productiviteit, dienstverlening en winsten van) bedrijven hebben daaronder te lijden.' Het gaat dus om het begrijpen wat andere mensen motiveert, wat er in hen omgaat. Het echt in een ander geïnteresseerd zijn is belangrijk en biedt mogelijkheden tot praktische en effectieve samenwerking. Zie ook het boek van Tica Peeman 'Nieuwe leiders gevonden'. De uitleg van de empathiefactor gaat meer dan 250 bladzijden door, met tal van voorbeelden. Naar mijn mening had het boek sterk in omvang kunnen worden beperkt. Jammer is ook de herkenbare Amerikaanse houding dat Amerikanen wel erg goed zijn in de dingen die ze doen. Het boek is, naar mijn mening, niet boeiend geschreven en het heeft mij moeite gekost om het in zijn geheel te lezen.
Over Dick Bos
Dick Bos (1958) studeerde onder andere Rechten aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en Bedrijfskunde aan de NCOI Business School (MBA). Daarnaast voltooide hij naast tal van managementcursussen de opleiding tot gecertificeerd compliance officer bij het NIBE-SVV. Hij is nu werkzaam bij Rijkswaterstaat.