De aanleiding voor het verschijnen van het boek 'Van zolderkamer tot miljoenenbusiness' is het tienjarige bestaan van Startpagina.nl Alle bedrijven en hun oprichter die in 'Van zolderkamer tot miljoenenbusiness' geportretteerd worden, zijn in dezelfde periode opgezet. Uit het boek blijkt dat de drie best bezochte Nederlandse sites - Hyves, Marktplaats en Startpagina - zijn opgezet vanaf de zolderkamer. Deze ondernemers hebben een drive en passie die niet door grote bedrijven met grote budgetten geëvenaard kunnen worden. De succesvolle internetondernemers zijn echte pioniers die vaak zonder grote investeringen, reclamebudgetten of businessplannen zijn begonnen.
Het lezen van 'Van zolderkamer tot miljoenenbusiness' is geen garantie om tot deze groep van nieuwe miljonairs te gaan behoren. Huib Stam schrijft in zijn inleiding al dat de afzonderlijke successen uit dit boek niet zijn te reproduceren, maar dat u van de ervaringen van de beschreven (toekomstige) collega's veel kunt opsteken. Stam geeft de lezer een aantal beperkte adviezen. 'Zorg dat je de eerste en de beste bent. Werk hard en hou vol. Vergeet wat je hebt geleerd over marketing. Zorg voor publiciteit. Kijk goed hoe anderen het doen. Luister goed naar de gebruiker. Wees klantgericht, volledig en transparant. Blijf vernieuwen. Daag de juiste partij uit en zoek zijn zwakke punt. Blijf erin geloven.' 'Van zolderkamer tot miljoenenbusiness' is opgebouwd uit vijftien succesverhalen. Deze starten steeds met eerst een pagina met daarop het logo van desbetreffende site, gevolgd door een een foto van de oprichter met daaronder zijn of haar persoonlijke tip. Vervolgens staat in een kader een aantal kenmerken van het bedrijf en de oprichter. Dit varieert van nuttige achtergrondinformatie zoals vestigingsplaats, aantal personeelsleden en het aantal sitebezoekers per dag, tot minder nuttige informatie zoals welke auto('s) de oprichter bezit en waar hij te weinig tijd voor heeft. Ondanks dat het goed leesbaar is geschreven, leest 'Van zolderkamer tot miljoenenbusiness' als een aaneenschakeling van interviews uit het maandblad Quote. Enigszins verassend is dat na het lezen van een paar interviews het ook voor een niet-ICT'er interessant blijf. Ongetwijfeld leest het misschien een stuk prettiger als u zich al een aantal jaren verdiept in de internetbusiness. Mijn advies is om u per leesbeurt te verdiepen in één van de ondernemers. Waarschijnlijk zijn dan alle sites en namen beter uit elkaar te houden, dan wanneer u alles achter elkaar doorleest. De vijftien ondernemers geven veel nuttige tips en adviezen - ook voor niet-ICT'ers. Deze ontkrachten gelukkig enigszins de woorden van de auteur in de inleiding met betrekking tot marketing en businessplannen. Er ontstaat geen miljoenen business zonder enige toepassing van marketing in welke vorm dan ook. 'Van zolderkamer tot miljoenenbusiness' zou voornamelijk een interessant boek zijn voor hobbyisten in de ICT die dag en nacht achter de PC zitten en willen gaan behoren tot de nieuwe miljonairs die deze branche nog steeds in hoge mate voortbrengt. Gelukkig is het ook voor niet-ICT'ers die achtergrondinformatie willen over vijftien Nederlandse internetbedrijven, hun oprichters en hun succesverhaal een prettig leesbaar en informatief boek.
Over Peter Vermeulen
Peter Vermeulen MBA is ondernemer, investeerder en co-founder van mEYEholding en Azalea Vision en schrijft recensies op persoonlijke titel.