De schrijfster Jan Zimmerman start met de gerustellende opmerking dat internet een nieuw medium is, geen nieuw universum. Dus wat u al weet over het eigen bedrijf en over wat werkt en wat niet, blijft gewoon gelden, ook bij internetmarketing. Zo is het van belang om een internetmarketingplan te maken. Voordat u zich kunt afvragen hoe dat moet, wordt de eerste stap voor het maken van zo'n plan al gezet in 'Internetmarketing voor Dummies'.
En zo gaat het eigenlijk het hele boek door. Steeds komen onderwerpen aan bod die vervolgens zo worden uitgelegd dat u er meteen mee aan de slag kunt. Veel kunt u zelf doen, maar bij een aantal zaken adviseert Zimmerman een professional in te schakelen, zoals bijvoorbeeld bij het bouwen van een website. Wel geeft de auteur aan waar u op moet letten bij het ontwikkelen van een site, wat het geheim is van succesvolle sites. Ook behandeld zij uitgebreid de regels betreffende internetteksten. De meest voorkomende mogelijkheden voor promotie op internet komen natuurlijk uitgebreid aan bod. Daarbij is er ook veel aandacht voor gratis toepassingen zoals onlinebuzzmarketing, blogs, wiki's, sociale netwerken, twitter, muis-tot-muisreclame... Ook is er een overzicht met links naar websites waar u zelf een grafische onlineadvertentie kunt maken. Maar voor wie een promotiebudget te besteden heeft, worden de betaalde vormen besproken - inclusief tips om binnen het budget te blijven. Handig is dat ook de specifieke meerwaarde van de verschillende mogelijkheden aan de orde komt; het één is bijvoorbeeld vooral geschikt voor branding, het ander vooral voor directe actie. En natuurlijk worden de cijfers niet geschuwd: google analytics wordt helder uitgelegd, zodanig dat u ook zelf kunt volgen of de promotie het gewenste effect heeft. Onder het motto 'toestemming vragen kost minder dan om vergeving smeken' worden de belangrijkste juridische aspecten aangekaart. Het boek eindigt met een hoofdstuk met tien tips voor vermoeide sites. De schrijfster is eigenaresse van een bedrijf in Albuquerque, New Mexico, dat al vele jaren actief is op het gebied van internetmarketing en websitebeheer. En dat is te merken: het boek staat vol met praktische 'weetjes' en tips. Erg handig zijn de vele overzichten met toepasselijke links. Er komen enorm veel onderwerpen aan bod, zonder dat dit ten koste gaat van de details. En door de overzichtelijke indeling kunt u precies datgene eruit halen dat van toepasing is op uw eigen situatie.
Over Mariska Fennema
Mariska G.A. Fennema MBA Werkzaam als manager marketing & communicatie bij RTV Utrecht en behaalde haar Executive MBA bij Business School Nederland.