Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Nieuwe producten bedenken

'Nieuwe producten bedenken' luidt de zeer concrete titel die Gijs van Wulfen aan zijn boek heeft meegegeven. Een titel die het boek volledig waarmaakt. Ook de ondertitel, 'Een praktische reisgids voor organisaties die willen groeien', wordt helemaal waar gemaakt. Op het omslag staat een gloeilamp afgebeeld waarin geen gloeidraad zit, maar een brandende kaars. Een treffende beeltenis voor de inhoud: innovatief, verrassend, en met de nodige humor.

Eric van Arendonk | 22 september 2006 | 3-4 minuten leestijd

De auteur gaat uit van het zogenaamde 'VOORT-model', dat staat voor: Vertrekken, Ontdekken, Ontwikkelen, Reflecteren, en Terugkeren. Dit model omvat het gehele innovatieproces. Alle vijf de stappen worden afzonderlijk in hoofdstukken op een duidelijke en toegankelijke wijze uiteen gezet. Eerst worden deze stappen op hoofdlijnen behandeld waar bij iedere stap is aangegeven wat het doel, de activiteit, en het resultaat van de stap is. Na dit hoofdstuk worden de stappen in aparte hoofdstukken uitvoerig uiteengezet. In de hoofdstukken zijn praktische modellen opgenomen die direct te vertalen zijn naar de eigen praktijksituatie. Tevens komen valkuilen aan bod.

Naast een opsomming staan er ook tips in om deze te voorkomen of hoe er mee om te gaan. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een aantal checklisten. Deze checklisten zijn zeer uitvoerig. Ik zal ze, als ik er gebruik van ga maken, dan ook niet punt voor punt volgen, maar alleen dat toepassen wat wenselijk is. Ze zijn wel zeer compleet. De cartoons die het boek verduidelijken en vermaak bieden, vormen een prachtig instrument om zaken onder de aandacht te brengen. Ook in dit geval gaat het gezegde op dat een plaatje meer zegt dan 1000 woorden. Naast een uitvoerige beschrijving van het innovatieproces, zijn er een aantal zaken die mij persoonlijk geraakt hebben. De auteur heeft het over het 'onderdompelen in de markt'. Hij bedoelt hiermee dat het belangrijk is om de klant (zo dicht mogelijk) te observeren om er precies achter te komen wat hem beweegt. Ik ben het hiermee van harte eens. De auteur reikt praktische tips aan hoe je dit op een simpele wijze kunt realiseren. Ik ga dit zeker in praktijk brengen.

Ook het model om tot inspiratie te komen, sprak mij zeer aan. Dit model ga ik ook zeker gebruiken. Opmerkingen van collega's in de trant van "ik heb geen inspiratie" kan ik nu daadkrachtiger pareren. Tot slot wil ik de 'Montwikkelworkshop' noemen: een methode om de minpunten van nieuwe ideeën om te buigen naar pluspunten. Heerlijk, het lijkt zo voor de hand liggend, maar de auteur reikt wederom goed gereedschap aan. Een klein minpuntje wil ik toch ook noemen. Ieder hoofdstuk begint met een spreuk. Deze zijn ook in de praktijk prima toepasbaar, alleen is het jammer dat een aantal van deze spreuken meerdere malen voorkomt. Daar had ik wat meer innovativiteit verwacht. De auteur gebruikt op gezette plaatsen praktijkverhalen om een item te verduidelijken. Het ligt er iets te dik op dat deze voorbeelden allemaal de loftrompet steken over het bedrijf waar de auteur zelf eigenaar van is. Dit had mijns inziens niet gehoeven. Het boek is goed genoeg om de waarde van de dienstverlening van dit bedrijf te kunnen bepalen; namelijk positief. Het boek van 252 pagina's kun je indelen in drie delen. In de eerste 164 pagina's behandelt de auteur de gehele materie. Het gedeelte dat daarop volgt, geeft een uitleg van 25 brainstormtechnieken. De technieken worden als volgt weergeven: wat, waarom, in welke gevallen toepasbaar, waar in het proces, en hoe. Deel drie ten slotte bevat een opsomming van 75 bijzondere brainstormlocaties. Deze laatste twee delen zou ik willen typeren als een prima naslagwerk. Ik wil het boek aanbevelen aan iedereen die te maken heeft met het bedenken van nieuwe producten. Het boek zal voor hen een naslagwerk vormen, maar ook een inspiratiebron. Ik denk dat ze tijdens het lezen van dit boek prettig verrast worden.

Over Eric van Arendonk

Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden