De relatie tussen sport en commercie is al decennia oud, maar de eerste boeken waarin expliciet over Sportmarketing geschreven wordt, verschenen pas in 2003, 2004. Dat wil zeggen: in Nederland. Want elders in Europa, in Portugal bijvoorbeeld, werd al eerder over de relatie tussen marketing en sport geschreven. Zoals bij alle marketingspecialismen mag je je ook bij sportmarketing afvragen of het hier simpelweg gaat om het toepassen van algemene marketingprincipes in een sportomgeving of dat sportmarketing meer is. Colijn en Kok vinden van wel, maar mij hebben ze daarvan eerlijk gezegd niet overtuigd.
Wie ooit Nima B gestudeerd heeft, herkent al snel de onderwerpen die ook in de Kernstof zijn terug te vinden. Het belangrijkste verschil: de voorbeelden komen uitsluitend uit de wereld van de sport.
Een ander verschil is de omvang: 'Sportmarketing' telt maar de helft van het aantal bladzijden van de Kernstof en dat gaat onherroepelijk ten koste van diepgang en duidelijkheid. Zeker het hoofdstuk over marketingcommunicatie vond ik erg mager. Over merkenstrategie en positionering zijn uitstekende publicaties te vinden; waarom daar niet naar verwezen en het onderwerp hier verder niet behandeld?
Op de flap staat te lezen dat 'Sportmarketing' een leerboek voor hbo-studenten is dat ook geschikt is voor 'anderen die zich [in sportmarketing] willen verdiepen.' Maar 'Sportmarketing' moet je lezen en waarderen zoals het vooral bedoeld is: als leerboek voor elke student sportmarketing op hbo-niveau. En natuurlijk kan het door de hoeveelheid onderwerpen ook als naslagwerk van dienst zijn. 'Anderen die zich [in sportmarketing] willen verdiepen' komen toch tekort. Die zou ik adviseren gewoon een goed boek over marketing te lezen en zelf maar op zoek te gaan naar antwoorden op de vraag hoe de diverse thema's op de sportwereld betrokken kunnen worden.
Over Bert Peene
Bert Peene werkte jarenlang als kerndocent bij IMAGO Groep, Via Vinci Academy en C-Lion, opleiders voor het onderwijs. Daarnaast voerde hij als zelfstandige opdrachten op het gebied van organisatieontwikkeling uit in profit en non-proft. Tegenwoordig werkt hij als free lance docent en schrijft hij voor diverse bladen over managementliteratuur.