Gérard Brockhoff is strategieadviseur en beschrijft levendig wat ervoor zorgt dat maar enkele bedrijven echt 'uitzonderlijk' zijn. Wat zorgt voor een structureel gezonde bedrijfsperformance, ook in tijden van crisis? Deze 'witte raven' tussen de zwarte en vleugellamme soortgenoten hanteren een andere strategie volgens Brockhoff. Hierbij staat het belang van het bedrijf op de lange termijn centraal. Deze strategie wordt in 200 pagina's volledig uit de doeken gedaan en leest gemakkelijk vanwege de vele praktijkvoorbeelden van Nederlandse bodem. De principes van een succesvolle bedrijfscultuur worden alle vijf afzonderlijk belicht in separate hoofdstukken. De vijf principes zijn: Zinvol focussen, gedisciplineerd doen, veelzijdig verbeteren, bewust innoveren en evenwichtig leiden. Er is een heldere structuur gekozen, waarbij in ieder hoofdstuk een van de principes is uitgewerkt in vier 'blokken'. Hierin worden praktische voorbeelden gegeven die inspiratie bieden om ook zelf een witte raaf te worden. Voor iedere top van middelgrote of grote (non)profit organisaties een must om te lezen. Voor organisatieadviseurs verplichte kost! De beschrijving van de principes en handvatten voor pragmatische uitvoering ervan, maken dit een waardige beschrijving van de 'succesformule'. Dit is echt een praktijkboek. Geen theoretische succesverhalen of mooie toekomstverwachtingen op basis van nieuwe inzichten dus. Wel puur nuchtere ervaringen en analyses op basis van de vele gesprekken die zijn gevoerd en dat gecombineerd met de neerslag van jaren ervaring. Geschreven door een deskundige die in zijn rol als strategieadviseur gepokt en gemazeld is. De successen zijn te verifiëren, bij veel voorbeelden worden de bedrijven met naam en toenaam genoemd. Regelmatig wordt een corrigerende spiegel voorgehouden voor de lezer die (nog) geen witte raaf is. Er zullen daarom lezers zijn die dit verfrissende boek niet uitlezen. En dat is zonde, want bij het lezen én volledig toepassen van de principes wordt er weinig aan het toeval overgelaten, succes lijkt onvermijdelijk. Een Nederlandse versie van 'from good to great'? Nee, beter! Het boek is doorspekt met mooie verhalen van en over verschillende Nederlandse bedrijven. Omdat de voorbeelden herkenbaar zijn en alle pijlers uitvoerig worden belicht geeft het veel concrete handvatten om ook van andere organisaties witte raven te maken. Juist Nederlandse, met name omdat het gaat om het creëren van een cultuur met winnaarsmentaliteit. Brockhoff zelf zegt hierover: 'langdurig succes is geen kwestie van een 'quick fix' of goede visie, maar van elke dag onverzettelijk sturen op permanente vooruitgang.' De vijf pijlers uit het boek zijn niet echt verrassend, de wijze waarop ze worden toegepast en aan welke criteria wordt voldaan wel. De principes zelf zijn tijdloos, de vele praktijkverhalen zijn levendig en zeer actueel. Enerzijds is dit boek daardoor een waardevolle succesformule en een plezier om te lezen. Anderzijds zorgt dit er ook voor dat het boek over 2 jaar gedateerd is. Mijn advies: Niet te lang wachten met lezen en daarna direct toepassen!
Recensie
Witte raven
Veel organisaties hebben moeite om blijvend succesvol te zijn. De meeste bedrijven behalen dit niveau überhaupt niet. Gérard Brockhoff heeft voor zijn boek 'Witte raven' de top van het Nederlandse bedrijfsleven onderzocht en de geheimen ontrafeld voor duurzaam succesvolle bedrijfsvoering. Middels interviews en uitgebreid veldwerk zijn vijf strategische principes boven tafel gekomen die in dit werk uitvoerig worden beschreven. Een enorm leerzaam boek voor ondernemers en adviseurs, waarin inzicht wordt gegeven in het onderscheidend vermogen en strategische handvatten om deze door te voeren. Het boek is zeer actueel, wat direct een bedreiging vormt voor de eigen toekomst.
Maarten Fijnaut
|
14 mei 2013