Dries van Nieuwenhuyse en Dave Vanhoudt trachten Performance Management en strategievorming tot een geheel te smeden. Meten is weten is het adagium van 'Performance management', maar daarvoor moet je natuurlijk eerst weten wat je wilt meten en daarvoor heb je een strategie nodig.
De grondgedachte die overal in dit boek aanwezig is, is dat je door een juiste analyse van de data ook de juiste beslissingen neemt. Zoals men stelt 'is management immers slechts mogelijk indien we op voorhand in grote mate weten wat er zal gebeuren als we bepaalde acties ondernemen.'
Voor intuïtie is dan ook geen plaats bij deze auteurs, omdat 'hiervoor een wetenschappelijke basis ontbreekt.' Zij breken ook een lans om te komen tot een centrale database zodat eenieder binnen het bedrijf van 'dezelfde juiste versie van de waarheid' kan uitgaan.
De auteurs beschrijven alle processen die te maken hebben met performance management. Zo komen zaken aan de orde als het formuleren van de strategie, het definiëren van de Key performance indicatoren (KPI's), de totale plannings- en budgetteringscyclus, het monitoren van de ontwikkelingen via balanced scorecards, dashboards, geografische informatie systemen en de sterke voorkeur van de auteurs voor online analytical processing, hetgeen zich nog het best laat omschrijven als een meerdimensionale spreadsheet analyse.
Naast deze onderwerpen worden ook verschillende analytische tools uitgebreid besproken, zoals regressieanalyse en clusteranalyse. Om te komen tot de enige vorm van de waarheid, moet er uiteraard wel het nodige worden gedaan aan data warehousing en de daarbij behorende extraction, transformation en loading technieken voor de data. Ook deze onderwerpen komen uitgebreid aan bod.
De auteurs besluiten het boek met een aantal voorstellen hoe het performance management organisatorisch moet worden ingebed. De verschillende technieken en procedures worden verduidelijkt met praktijkvoorbeelden. Nadeel is wel dat beide auteurs uit de bioscoopwereld afkomstig zijn en dat alle voorbeelden dan ook uit deze wereld komen. Van het bepalen of er nog plaats is voor een extra bioscoop tot het onderzoeken of zoute popcorn als nieuw product moet worden verkocht en wat daar de consequenties van zijn.
Deze voorbeelden zullen lezers die niet uit de retailwereld komen niet echt aanspreken. De beschreven methoden en technieken zijn waarschijnlijk alleen haalbaar binnen grotere concerns met voldoende ruimte om analisten in te zetten. Opmerkelijk voor de Belgische schrijvers is wel dat zij geen poging hebben ondernomen alles in zuiver Nederlands te schrijven. Sterker nog, alle vaktermen zijn bijna tot in het absurde in het Engels. Zo zult u geen kantoor of bureel tegenkomen maar een 'office of strategy management'.
Voor lezers die geïnteresseerd zijn in alle facetten van performance management en de Angelsaksische vaktermen die daarbij horen, geeft dit boek een uitgebreid overzicht. De auteurs hebben alle relevante vakliteratuur hierbij betrokken. Dit boek is geen how to-gids die gebruikers een aantal tools geeft om snel aan de slag te gaan met performance management.
Het is een studieboek op MBO-, beginnend HBO-niveau. Dries van Nieuwenhuyse en Dave Vanhoudt zijn ervan overtuigd dat een betere data-analyse tot juistere voorspellingen en beslissingen zal leiden. Ik ben ervan overtuigd dat ook met deze technieken de kredietcrisis niet te voorspellen was.
Over Fred Roode
Fred Roode (1952) werkt al vijftien jaar als zelfstandig turn-around en crisismanager en houdt zich voornamelijk bezig met de recovery van bedrijven waarvan de continuïteit wordt bedreigd. Hij is partner van Corporate Recovery Management bv en gelieerd aan Dunit.