Persoonlijk heb ik niet zoveel met het opzetten van een webwinkel, ik ben al blij dat mijn eigen bedrijfssite draait. Maar mocht iemand van plan zijn om een webwinkel te gaan beginnen dan is het een aanrader om dit boek aan te schaffen. Het boek van Annelies Verhelst bestaat gedeeltelijk uit verslagen van gehouden interviews met vertegenwoordigers van bekende webwinkels waaronder Wehkamp, freshcotton, etc. De geïnterviewden geven aan waar de valkuilen en hobbels zitten bij het opzetten van een webwinkel. De tegenslagen waar zij tegen aanliepen zoals: waar zit mijn markt, hoe koop ik producten in, waar ben ik verantwoordelijk voor (zoals productaansprakelijkheid), hoe regel ik mijn betalingen, hoe krijg ik mijn bestellingen binnen tot en met hoe kan ik aan bekwaam personeel komen. Er worden tal van voorbeelden gebruikt hoe je je publiek kunt bereiken, door commercials of door mond op mond reclame. Er wordt ook aandacht besteed aan het beheer van voorraden. Te veel bestellen, betekent het risico er mee te blijven zitten en dan vervolgens het moeten dumpen van deze voorraden tegen inkoopprijs (zoals door middel van garageverkopen). Toch klinkt er in het boek ook een duidelijke waarschuwing door. De markt is beperkt, hoewel niet verzadigd, en de grote webwinkels maken de dienst uit. Het zou onbezonnen zijn om zonder een goede marktverkenning zo maar aan de slag te gaan met een webwinkel. Dit boek geeft je een mooi vertrekpunt. Het bied je als lezer de mogelijkheid je te verdiepen in mogelijkheden en risico's die verbonden zijn aan een webwinkel. Naar mijn mening een boek dat iedere starter in deze branche zou moeten lezen voor dat de eerste stappen worden gezet.
Over Dick Bos
Dick Bos (1958) studeerde onder andere Rechten aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en Bedrijfskunde aan de NCOI Business School (MBA). Daarnaast voltooide hij naast tal van managementcursussen de opleiding tot gecertificeerd compliance officer bij het NIBE-SVV. Hij is nu werkzaam bij Rijkswaterstaat.