Jessica Hagy is illustrator en schrijver voor Forbes Magazine en publiceert tekeningen in de New York Times. Haar tekeningen geven iedere keer de kern van een onderwerp summier en duidelijk weer, daarbij geeft ze een korte tekstuele toelichting. Zo werkt ze ook in het boekje 'Uit je comfortzone. In 10 eenvoudige stappen'. Denk aan stappen als 'Ga op onderzoek uit', 'Deel wat je hebt ontdekt met anderen' of 'Probeer het gewoon'. Voor elke stap geeft ze verschillende tips, suggesties en ideeën: op elke dubbele pagina een. Wellicht verwacht u door de titel dat dit boek een concrete handleiding geeft, dat het leidt tot een actieplan hoe u dingen gaat durven en uitproberen. Dat is echter niet het geval: veel meer dan een zelfhulpboek of studieboek is dit een inspiratieboek. De tips zijn niet allemaal even nieuw en soms zijn ze dubbelop. Maar Hagy geeft ze met haar tekeningen wel op zo’n originele manier weer, dat het tot nadenken aanzet. Het is een aantrekkelijk en mooi vormgegeven boek, en een plezier om doorheen te bladeren. Daarmee is dit boek is geschikt voor iedereen die zelf nieuwe dingen wil gaan meemaken, de sleur wil doorbreken en op zoek is naar inspiratie daarvoor. Leg het op uw nachtkastje en sla het voor het opstaan even open op een willekeurige plek. Gebruik de tip op die pagina als 'rode draad' voor de dag - op die manier zult u vast en zeker nieuwe ideeën opdoen, andere mensen ontmoeten of verrassende inzichten krijgen. De Engelse titel van dit boek is 'How to be interesting' - een titel die beter de lading dekt. Nog beter zou wellicht zijn 'How to lead an interesting life'. Want alle stappen moedigen de lezer aan om nieuwe dingen uit te proberen, andere mensen te ontmoeten, bescheiden te zijn en open te staan voor verschillen en nieuwe inzichten. Kortom: kom uit je box en stap de wereld in!
Over Yolanda van Heese
Yolanda van Heese is coach voor leidinggevenden en hun teams. Tevens is zij oprichter van Leaders Online. Leaders Online informeert leidinggevenden over relevante ontwikkelingen (zoals social media, de nieuwe generatie medewerkers) en geeft hen daarbij concrete handvatten hoe ze de mogelijkheden ervan - samen met hun team - kunnen benutten voor hun eigen organisatie. Dat doet Leaders Online onder andere met workshops, presentaties en online cursussen. Voor Management Team schrijft zij over managementboeken.