Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Brilliant Manoeuvres

In deze tijden van reorganisaties was ik op zoek naar een boek dat me kon helpen met vragen die spelen rondom het ontstaan van een nieuwe afdeling. Hoe organiseren we werkstromen tussen nieuwe teams, wie gaat zich bezig houden met welke doelen, en hoe houden al met al de sfeer constructief? Niet voor het eerst besloot ik te rade te gaan bij de uitvinders van het organiseren: militairen.

Mark Hooftman | 26 april 2013

Briljant Manoeuvres behandelt een aantal militaire methodieken die volgens auteur Richard Martin toepasbaar zijn in het bedrijfsleven. Deze methodieken worden uitgelegd aan de hand van verschillende militaire thema's. Elk thema krijgt een hoofdstuk, en deze gaan als het ware van hardere naar steeds zachtere onderwerpen. Het begint met aanvallen en verdedigen, gaat verder met planning en logistiek, om via inlichtingen bij moraal en leiderschap te eindigen. Het boek is daarbij zeer praktisch ingestoken. De auteur maakt gebruik van een aantal heldere richtlijnen en legt deze uit aan de hand van modellen, tabellen, en zowel militaire als zakelijke voorbeelden. Omdat de auteur officier geweest is en inmiddels een aantal jaren consultant is, zijn al deze voorbeelden uit de praktijk gehaald. De kernvraag die bij elk thema beantwoord wordt is 'hoe organiseert men dergelijke processen in het leger, en wat kun je daar in een zakelijke omgeving mee?' Uiteindelijk leidt de optelsom van verschillende antwoorden tot een antwoord op één fundamentele vraag in het organiseren van elk bedrijf: hoe integreer je verschillende organisatieonderdelen zodat ze elkaar versterken? Qua opbouw is het boek goed te volgen. De rode draad en thema's zijn helder, maar af en toe verlies ik bij de wat gedetailleerdere onderwerpen de samenhang met het hele verhaal uit het oog. Dit ligt niet eens zozeer aan het verhaal zelf maar meer aan de lay-out, en het gebruik van koppen en tussenkoppen. Wat op zichzelf wel handig is, maar doorlezen niet bevordert, zijn de regelmatige terugkerende samenvattingen van een paar alinea's in één of twee zinnen. Het boek laat zich hierdoor wel eenvoudig doorbladeren om de kernpunten er nog eens uit te halen. Daarnaast smaakt het boek mij, los van het Engels, behoorlijk Angelsaksisch. Dit komt met name omdat alle voorbeelden over Amerikaanse of Canadese bedrijven gaan, maar ook omdat publieke organisaties in het boek niet aan bod komen. Hierdoor ligt in hele verhaal een behoorlijke nadruk op sales en concurreren. Het boek gaat niet over organiseren in het algemeen, maar duidelijk over het organiseren van winstgevende business. Het boek slaagt wat mij betreft in zijn opzet: het praktisch maken van militaire theorieën in een zakelijke omgeving. Hoewel het boek zich er sterk op richt, zitten de belangrijkste lessen wat mij betreft niet in de hoofdstukken over het 'harde' organisatorische maar in die over het 'zachte' menselijke. De onderwerpen moraal en leiderschap zouden voer moeten zijn voor iedereen die zich bezig houdt met (re)organiseren. Opmerkelijk genoeg zijn dit in mijn beleving juist de aspecten die in een zakelijke omgeving het eerst sneuvelen of überhaupt niet aan bod komen.

Over Mark Hooftman

Mark Hooftman is politicoloog en adviseur. Hij heeft zich tijdens zijn studie politicologie verdiept in de filosofie, in zijn vrije tijd is hij actief in de politiek en in zijn opdrachten houdt hij zich bezig met het openbaar bestuur.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden