Maar wat ooit Big Ideas waren, zijn inmiddels vaak niet veel meer dan ‘minder slechte’ ontwerpen: veranderingen, maar nauwelijks verbeteringen. We reageren op wat er al bestaat en strompelen achter de consequenties van onze besluiten aan.
Split second
In Van Big Ideas naar Giant Leaps introduceer ik, door onszelf in kwantummodus te zetten, een nieuwe manier van kijken naar de werkelijkheid. Ik beschrijf hoe we moeiteloos en in ‘a split second’, goed voelende besluiten kunnen nemen en onze transformerende creativiteit aan kunnen zetten om de wereld, maar ook ons eigen leiderschap- merk en/of organisatie, werkelijk vooruit te helpen.
Voorbij verandermanagement
De opluchting is: om een kwantumsprong te maken hoeven we niet te veranderen, we moeten alleen leren beter naar onszelf te luisteren en durven anders naar de realiteit te kijken.
Die nieuwe taal, kwantumcreativiteit, durft te bewegen buiten de huidige tijd, ruimte, frames en filters die ons gijzelen in de, door onszelf, gecreëerde werkelijkheid. In deze taal kan, buiten het zichtbare, ook het onverwachte en onzichtbare meedoen. Alleen op die manier kan er iets ontstaan dat scheppend en overvloedig is en zelforganiserend kan werken.
Tesseract model
Sommigen doen dit op hun intuïtie. In het boek laten 11 kwantumcreatieven hun Giant Leap zien. Bijvoorbeeld Boyan Slats met zijn plasticvrije Oceanen of Scilla Elworthy die een business plan voor vrede schreef. Gutfeel ontwikkelen is dus belangrijk, maar ook als dit nog wat tijd vraagt, kun je jezelf alvast trainen door het Tesseract model. Dit model laat het verschil zien in de groeipotentie die je kunt bereiken door je strategie independent of interdependent te formuleren.
De werkelijkheid veranderen
Als we Giant leaps willen ontwikkelen moeten we durven te spelen met de werkelijkheid, anders gaan denken over de werkelijkheid en de werkelijkheid ook daadwerkelijk veranderen.
Het boek nodigt dus ook uit tot een Giant Leap in je eigen leiderschap. Het laat zien hoe we onze eigen werkelijkheid vormgeven. Die verzonnen realiteit staat ons in de weg en weerhoudt ons van de juiste beslissingen. Het toont aan dat tegenstrijdigheden en paradoxen zelfgecreëerde illusies zijn die ons verwarren en in onze beperkende overtuigingen houden.
Het boek illustreert dat we in onze gedachten tot nu toe vooral geleefd hebben in een wereld van oorzaak en gevolg. Dat dit in een snellere, ingewikkeldere wereld heeft geleid tot meer complexiteit, wat besluitvorming (en onze ideeën) lastig en minder effectief heeft gemaakt. Het maakt eveneens duidelijk dat een nieuwe werkelijkheid – alternatieven voor je organisatie, je diensten en producten, maar ook voor je eigen leven – altijd te vinden is, maar nooit op hetzelfde niveau waarop je haar in eerste instantie gecreëerd hebt. Je ontdekt dat je met een andere kijk op je realiteit en door het onzichtbare en onverwachte mee te laten doen, creatievere besluiten kunt nemen waarmee je veel makkelijker kwantumsprongen kunt maken.
Daarnaast is er een prachtige bijvangst. We ontwerpen weer voor het geheel. Daarin vinden we onze eigen betekenisvolle rol als leider, merk of organisatie. Een Giant Leap nodigt uit tot zo’n rol voor iedereen. Iedereen raakt weer betrokken en iedereen kan weer meedoen!
Jenny Elissen behoort tot de top van vrouwelijke ondernemers in Nederland. Ze werkte 25 jaar in branding en new business development. Ze is voorzitter en bestuurder van NGO’s en bedrijven die Giant Leaps nastreven. Ze is creatief strateeg, impact investeerder, ondernemer en co-auteur van Perfect World Principle. Van Big Ideas naar Giant Leaps is haar nieuwe boek.