Caudron: ‘Ik begin meestal pessimistisch, maar door het schrijven komt er altijd optimisme bij. Dit keer helemaal. De conclusie van mijn boek is: het kán goed komen.’
Toch is die voorzichtig optimistische boodschap meteen ook een waarschuwing: Europa staat volgens Caudron op een uniek kantelpunt. Voor het eerst in decennia is er momentum om het systeem te herontwerpen – maar dat vraagt visie, lef en actie.
Waarom Europa nu moet handelen
Volgens Caudron heeft Europa voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog een kans om de eigen toekomst te hertekenen. Maar het vraagt wel dat we de realiteit onder ogen zien. Een van die realistische feiten: ‘85% van onze online tijd gaat naar Amerikaanse platforms. Al onze data staan in Amerikaanse of Chinese clouds. Niets is Europees. Als zij morgen de stekker eruit trekken, ligt Europa stil.’ Deze digitale afhankelijkheid noemt hij als een van de grootste risico’s.
Populisme: simpel verkoopt beter
Caudron ziet hoe rechtspopulistische partijen wereldwijd goed georganiseerd zijn, vaak met internationale financiering. Hun kracht? Eenvoudige communicatie, Caudron: ‘Negatieve slogans passen in één tweet. Een opbouwverhaal vraagt nuance - en dat verkoopt minder goed. Maar we hebben wél een opbouwverhaal nodig.’
Europa mist volgens Caudron vooral een aantrekkelijk toekomstbeeld. Dat moet concreter, wat kan door op eeen andere manier te communiceren. Welk verhaal vertel je wanneer? Caudron: ‘We blijven in het verhaal hameren op macro’s: klimaat, migratie, energie. Maar burgers willen weten: what’s in it for me? Vertaal die macro’s naar microverhalen. Wijken groener maken, mobiliteit goedkoper maken - dán haken mensen aan.’
Boekentip
Als boekentip neemt Jo Caudron Nexus van Harari mee: ‘Harari beschrijft scherp hoe AI als politiek instrument kan worden gebruikt. Een belangrijk boek om te begrijpen welke risico’s we lopen.’
OVER DE BOEKENPRAKTIJK
De Boekenpraktijk is een podcast van Managementboek. Presentator Willem van Leeuwen onderzoekt elke twee weken samen met auteurs hoe de theorie van managementboeken aansluit bij de praktijk.
Over Karin de Zwaan
Karin werkt als marketeer bij Managementboek.