De verschijning van 'Koop mij, waarheid en leugens over ons koopgedrag' van marketinggoeroe Martin Lindstrom zal volgens uitgeverij A.W. Bruna met veel tamtam gepaard gaan. Lindstrom, die als marketeer voor een aantal grote multinationals werkt, zegt dat anti-rookcampagnes aanzetten tot roken, dat seks niet verkoopt en dat politici stemmen winnen met negatieve boodschappen. Lindstrom komt zijn dwarse boodschap in oktober in Nederland verkondigen, dus u hoort nog van hem.
Ook Business Contact komt met een boek over consumenten: 'Hoe consumenten denken' van Gerard Zaltman (oktober). Het boek van de gelauwerde Zaltman (bekend van de Zaltman Methode) behoort volgens de uitgever in de Verenigde Staten tot de top vijf van meest invloedrijke businessboeken en is in vijftien talen vertaald. In dit boek onderzoekt Zaltman de paradox van het marktonderzoek: wij geven er sloten geld aan uit, maar toch slaat tachtig procent van het nieuwe productaanbod de plank mis. Hoe kan dat? Het patroon is volgens Zaltman voorspelbaar: consumenten zeggen dat ze iets willen, bedrijven maken het, maar als het product eenmaal verkrijgbaar is, is er niemand die het koopt. Het gaat er bij marktonderzoek dus om het ‘onderbewuste’ van de consument te kraken.
Een ander boek over onze koopgewoonten is 'Merkenziekte' van de Amerikaanse journalist Lucas Conley, over wat hij noemt de ‘obsessive branding disorder’ (januari 2009). Business Contact bestempelt dit boek als ‘hilarisch en beangstigend’, met een scherpe analyse van een zakelijke strategie die volledig ontspoord is. De focus op merken heeft er volgens Conley toe geleid dat bedrijven steeds meer investeren in het oppoetsen van hun imago en niet meer in de kwaliteit of de functionaliteit van het product.
Persoonlijk succes
Je kunt stoppen met je uitsloven. In 'De carrièrebijbel' (A.W. Bruna, november) belooft de Duitse economiejournalist Jochen Mai zijn lezers dat je met tien procent inzet meer dan voldoende doet om carrière te maken. Grapje natuurlijk, maar als we op de buitenlandse recensies moeten afgaan, hebben wij hier te maken met een leerzaam en amusant boek en bovendien een genot om te lezen.
Bob Burg en John David Mann hebben ook een boek geschreven dat de helpende hand moet bieden bij het behalen van succes: 'Het geheim van succes is geven' vertelt het verhaal van de jonge en ambitieuze Joe, die smacht naar succes (Van Duuren, oktober). Hij is een echte 'go getter', een verkoper die vóór alles zijn targets wil halen. Een ontmoeting met de raadselachtige Pindar zet hem op een ander spoor. Deze adviseert hem zijn aandacht te verleggen naar geven in plaats van nemen, door open te staan voor de belangen van anderen en te zoeken naar de meerwaarde die hij toe kan voegen. En dit leidt in het boek uiteindelijk tot onverwachte winst… 'Het geheim van succes' is de belangrijkste businesstitel van het najaar voor Van Duuren Media, waar Ina Boer (ex-Academic Service) een nieuwe fondslijn is gestart.
De consument laat zich niet alleen verleiden door bekende merken: succesvolle zakenlieden dienen in toenemende mate als voorbeeld. Behoren zij eenmaal tot het legertje pratende hoofden bekend van televisie, dan lijkt de interesse van het grote publiek alleen maar groter te worden. Op dat effect hoopt de journaliste Roos Schlikker met haar boek Het eerste miljoen is het moeilijkst (Prometheus, oktober) ongetwijfeld mee te liften. In haar boek beschrijft Schlikker hoe de rijken van Nederland leven en welke invloed geld op hun dagelijks bestaan heeft. Voor haar boek heeft ze bekende namen als Harry Mens, Henk Keilman, Michiel Mol, Marjan Berk en Ben Woldring geïnterviewd.
Over Hans van der Klis
Hans van der Klis is freelance journalist. Hij schrijft regelmatig artikelen voor Managementboek.