De term ‘luisterboek’ suggereert dat het om een voorgelezen boek gaat. Dat is ook zo, maar er is veel meer. Volgens Remco Volkers, projectcoördinator van de Week van het Luisterboek, moet je denken aan ‘inderdaad de voorgelezen roman of het voorgelezen gedicht, maar ook aan hoorcolleges of hoorspelen.’ En ook de vakliteratuur heeft zijn weg naar audio weten te vinden: het integraal ingelezen managementboek is allang geen unicum meer, net zomin als toegespitste audioproducties op managementgebied (summaries of hele reeksen rond een managementthema). Verder neemt het aantal ‘downloadbare’ luisterboeken toe. Veel luisterboeken verschijnen zowel als download als in cd-vorm, waarvan de eerste variant zo’n twintig procent goedkoper is.
Voorgelezen kinderboeken en romans worden nog verreweg het meest verkocht. Waarbij aangetekend dat precieze verkoopcijfers niet bekend zijn. Wel is het zo dat de verkoop van luisterboeken stijgt, hoewel dit aandeel nog altijd bijzonder klein is ten opzichte van het papieren boek, ongeveer één a twee procent.
Op dit moment wordt bijna de helft van de luisterboeken online gekocht, simpelweg omdat de verschijningsvorm van een luisterboek minder belangrijk is dan dat van een boek. ‘Mensen weten goed wat ze in huis halen doordat de papieren versie zich al bewezen heeft. En vaak kun je vooraf online en in sommige boekwinkels via een infozuil een fragment beluisteren. En er is natuurlijk ook niet heel veel extra te zien aan een hoesje’, aldus Volkers.
Over Pierre Pieterse
Pierre Pieterse was tot februari 2022 hoofdredacteur van Managementboek Magazine.