Valkuil 3: Alles zelf willen doen
Ze vindt het leuk om zelf alles uit te zoeken, te vergelijken en haar eigen uitgever te zijn. Ingrid wil ook graag controle houden over haar boek, het precies zo maken zoals zij wil en de kosten in de hand houden. Wanneer je het hele proces van het boek uitgeven zelf wilt doen, kost het je behoorlijk wat werk en het resultaat is waarschijnlijk dat je tekst niet echt overtuigend is en de uitvoering matig; een boek dat spelfouten heeft of onmiddellijk dichtklapt. Wanneer je je managementboek schrijft om je knuffelklanten te bereiken, schakel je professionals in om van je boek een visitekaartje te maken.
Een goede uitgever denkt mee over je boekidee, opzet en structuur. Tijdens het schrijven leest hij of zij mee en geeft feedback. Er zijn ook uitgevers zie zeggen: ‘Stuur je manuscript maar op als jij denkt dat het klaar is om uit te geven.’ Schakel dan een professional in die kritische feedback geeft op je teksten, zoals een schrijfcoach of redacteur. In een later stadium laat je je manuscript door een aantal meelezers uit het vak beoordelen.
Wanneer je manuscript af is, bestaat het traject van een boek uitgeven in grote lijnen uit:
- (eind)redactie
- grafisch ontwerp
- opmaak
- drukken
- distributie
- marketing
Een traditionele uitgever verzorgt dit traject voor je boek. Wanneer je zelf je boek uitgeeft, moet je hiervoor zelf op zoek gaan naar professionals die je kunnen helpen om je boek zo goed mogelijk te maken. Je kunt ook je boek uitgeven bij een self publisher die hiervoor begeleiding biedt, adviseert en een goed team van professionals heeft die je boek kunnen opmaken zoals jij dat wilt, distributie verzorgt en marketing doet. Marketing doe je samen met je uitgever; jullie hebben beide je promotiekanalen. Er blijft dus genoeg over om zelf te doen bij het uitgeven van je boek.