In deze voortdurende tsunami zijn al duizenden winkeliers en grote ketens kopje onder gegaan. En Twitter heeft met haar kenmerkende 140 tekens per tweet gezicht gegeven aan politieke bewegingen, aan journalistiek en fandom. Ze zullen nooit meer uit onze (westerse) leefwereld verdwijnen. Toevallig zijn de afgelopen weken van al deze bedrijven, van haar oprichters en markten belangwekkende biografieën verschenen.
Met de beursgang van Twitter (en de bepaling van haar marktwaarde op 30 miljard euro) is een hoofdstuk afgesloten van de onstuimige groei van een vriendengroep met een idee, naar een bepalend communicatie medium. Zeilend in de baai van San Francisco konden ze het in 2007 goed met elkaar te kunnen vinden. Het verhaal in De Twitter Story (‘Het waargebeurde verhaal over macht, geld, vriendschap en verraad’) van Nick Bilton is dat van een groep van vijf vrienden die in vijf jaar een goed idee omzet in: haat, nijd en afgunst. Er mogen miljarden zijn verdiend, geen relatie bleek ertegen opgewassen. Stuk voor stuk werden ze het bedrijf uitgewerkt. En de geschiedenis werd weer herschreven. De beroemde uitspraak van Winston Churchill ‘Geschiedenis wordt geschreven door de overwinnaars’ wordt door de auteur rechtgezet. Wat een verhaal. Dat Twitter heeft kunnen bestaan.
Zo anders is het verhaal van Jeff Bezos. Aan het roer van zijn goedgeoliede operatie Amazon lijkt de oprichter /directeur / aandeelhouder met nietsontziende kracht telkens op nieuwe mijlpalen af te stevenen. Mr. Amazon (‘De onstuitbare ambitie van Jeff Bezos’) door Brad Stone geeft een onthullend beeld van een ambitieus man. Groot, groter, grootst. De winkel voor alles. Een wereldwijde virtuele ‘Winkel van Sinkel’, dat is de visie van Bezos. De wereld van bijvoorbeeld boeken, muziek, DVD, en speelgoed is fors opgeschud. Wat bijzonder goed uit de verf komt in het middendeel van het boek, toen Bezos na tien jaar de organisatie op orde kreeg, is de kracht van de operatie. Lees de werken van Jim Collins (Built to Last), Eliyahu Goldratt (Het Doel) en Nicholas Nassim Taleb (The Black Swan) zoals Bezos dat deed, en je hebt een blauwdruk voor het verwezenlijken van je dromen. Je wordt er misschien geen aardiger mens van.
Op de woelige wateren van de innovatie stomen twee olietankers al een aantal jaren frontaal op elkaar af. Ooit partners in de strijd tegen het kwaadaardige rijk Microsoft, zijn ze deze ontgroeid en is de vriendschap vijandschap geworden. Fred Vogelstein noemt dit een Titanenstrijd in zijn gelijknamige boek. Het gaat niet om wie de beste zoekmachine (Google) heeft, of de beste smartphone (Apple). Nee, deze strijd gaat om de toekomstige hegemonie van het medialandschap.
Beide kemphanen hebben vrienden, partners en vijanden. De arena: rechtbank en Internet. Google heeft ook een mobiele tak (Motorola) en een operating system, Android, dat inmiddels draait op de meeste smartphones en tablets op de wereld. En zij heeft daarmee toegang tot uw mediaconsumptie zoals video (Youtube) en games (Play Store).
Apple domineert met iTunes en de AppStore een belangrijk deel van de media content. En de apparatuur waarmee u dat doet. De strijd gaat op het oog om techniek en patenten. Maar vooral over hoe, waar en wanneer u uw tijd en geld gebruikt om te lezen, luisteren , te kijken, te spelen en te ontspannen. Als u wilt weten hoe dit spel gespeeld wordt, dompelt u zichzelf even onder in de papieren of elektronische variant van deze Titanenstrijd - Apple vs. Google en de revolutie in de mediatechnologie.
Over Bertrand Weegenaar
Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business.