Het PIM Marketingkennisfestival heeft dit jaar een duidelijke transformatie doorgemaakt: van traditionele prijsuitreiking naar een inhoudelijk festival dat marketingliteratuur tot leven brengt. In de zalen van de Vrije Universiteit (VU) kwamen honderden marketingprofessionals, studenten en experts samen voor dialoog, verdieping en inspiratie. Tijdens het evenement reikte het Platform Innovatie in Marketing (PIM) drie prijzen uit voor boeken die het vakgebied vernieuwen.
De PIM Marketingliteratuurprijs 2025 ging naar AI personalisatie strategie van Jean-Pierre Thomassen. Marketing Denken, Marketing Doen werd Inclusieve Marketing van Hamza Ouamari, en de prijs voor Marketing Studieboek 2025 ging naar Marketing Denken, Marketing Doen van Marjolein Visser.
AI personalisatie strategie – Winnaar Marketingliteratuurprijs 2025
De jury spreekt van een urgent en strategisch relevant boek dat laat zien hoe AI-gedreven personalisatie schaalbaar, juridisch verantwoord en effectief kan worden ingezet. Met cases van onder meer VodafoneZiggo, Spotify en Centraal Beheer wordt het boek geprezen als ‘concreet, urgent en strategisch relevant – een gids voor de moderne marketeer’.
Inclusieve Marketing – Bewustmaker 2025
In dit boek legt Hamza Ouamari de blinde vlekken in communicatie bloot en maakt hij duidelijk waarom inclusiviteit geen trend maar noodzaak is. De jury noemt het werk ‘een spiegel én kompas’ voor marketeers die willen bouwen aan betekenisvolle verbinding.
Marketing Denken, Marketing Doen – Marketing Studieboek 2025
Dit leerboek van Marjolein Visser e.a. verbindt theorie en praktijk op vernieuwende wijze. De jury roemt de combinatie van strategie, customer experience, value-based marketing en online marketing, en prijst het boek om de didactische kracht en rijke leeromgeving.
Over Justin van Lopik
Justin van Lopik is werkzaam bij Managementboek en hoofdredacteur van Managementboek Magazine, platform voor business professionals.