Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Column

Dat is pure marketing!

Marketeers hebben nog steeds een behoorlijk slechte naam onder het grote publiek. Het zijn gladde jongens en meisjes die proberen je geld afhandig te maken in ruil voor een product of dienst waar je geenszins behoefte aan hebt. De marketeer beduvelt, bedondert en bedriegt. Hij maakt beloften die niet waargemaakt worden en heeft maar een doel voor ogen: commercieel gewin. Je hoort dan ook vaak als reactie op een iets te enthousiaste reclame-actie of ongelukkige prijsstrategie: dat is pure marketing! Met natuurlijk als ondertoon dat de klant genept wordt waar hij bijstaat.

Rob Beltman | 23 juni 2008 | 1-3 minuten leestijd

Grappig is dat juist enige tijd geleden Stephen Brown het boek Marketease schreef om marketeers weer te overtuigen van het nut van ‘teasing’, waarbij een beetje plagerig de nieuwsgierigheid van de klant gewekt wordt door hem af en toe op het verkeerde been te zetten. Brown vond namelijk dat marketeers veel te brave klantrelatiemanagers en brandmanagers waren geworden. Hij beargumenteerd dat ieder contact gebaseerd moet zijn op flirten, elkaar verschillende emoties laten beleven en de zaak spannend houden. Als de marketeer bij iedere ‘first date’ meteen uitgaat van een langjarig huwelijk en op eieren loopt, kan er volgens Brown nooit iets moois opbloeien en wordt marketing net zo’n saai vak als accounting.

Volgens Brown vinden klanten het eigenlijk ook leuk om verleid te worden en stellen ze zich voor de juiste creatieve ‘teasers’ wel open. Hoe komt marketing dan toch aan zo’n slechte naam onder het grote publiek? Vaak wordt gezegd dat dat komt door een aantal veelgebruikte en toch zeer impopulaire middelen, zoals misleidende direct mails, telemarketing en vooral ‘telesales’, maar ook doordat het meest zichtbare van marketing vaak de reclames zijn waarin alles in een schijnwerkelijkheid wordt gepresenteerd.

Misschien hebben daarom authentieke merken, zoals voorheen Ben & Jerry’s, maar ook Starbucks of Disney en Harley Davidson relatief veel succes. Consumenten willen puur, willen essentie, willen een mooi verhaal achter een merk dat echt is en ze het gevoel geeft verbonden te zijn met het merk. Neem zo’n mooi Nederlands pioniersbedrijf als Sellaband met een verhaal over een eigenaar die zijn carrière bij Shell vaarwel zegt om zijn idealen ten aanzien van de muziekindustrie te vertalen in een succesvol business concept. Alleen al daarom zou je een muziekband of tien willen helpen om via Sellaband echt door te breken!

Wat nu wel weer opvallend is aan het marketingwereldje is de manier waarop we met dit soort successen omgaan. Meteen zie je de paradoxale trend opkomen van bedrijven die willen leren hoe ze authentiek moeten worden. Marketeers schaffen dus massaal het boek Authenticiteit van Joseph Pine aan en volgen zijn seminars over de tien stappen naar authenticiteit. Kijk: dat is pure marketing!

Over Rob Beltman

Rob Beltman is al meer dan vijftien jaar actief in het marketingvak, als adviseur, begeleider, docent en onderzoeker. Hij heeft inmiddels honderden organisaties begeleid bij marketingvraagstukken. Rob is medeoprichter van H3ROES, een coo?peratie van professionals uit diverse disciplines, die samenwerken om Nederland klantgerichter te maken.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden