Nu het jaar van de financiële crisis achter ons ligt, is het hard zoeken naar Nederlandse financiële instellingen die in positieve zin boven het maaiveld van deze misère uitsteken. Een van de eerste namen die in dat kader bij mij te binnen schiet, is toch wel de Rabobank. Inderdaad ja, de bank die enkele jaren terug nog de uiterst succesvolle campagne rondom de fictieve medewerker Jochem de Bruin lanceerde. Hierin werd paradoxaal gezien de spot gedreven met het agrarisch verleden van de bank. Jochem moest het moderne en allround karakter van de bank tot uitdrukking brengen. Inmiddels wordt binnen de Rabobank het agrarische verleden en de coöperatie structuur als nooit tevoren gekoesterd. Ik verwacht dat het degelijke fundament en de conservatieve koers - geen fratsen! - er voor zorgen dat juist de Rabo als grote winnaar uit de bus komt wanneer over een paar maanden het stof van het financiële slagveld is neergedaald.
Toch zie ik ook andere winnaars. Uit onderzoek van vergelijkingsite Independer blijkt dat van alle banken in Nederland de particuliere klanten het meest tevreden zijn over… de ASN Bank. Gemiddeld scoort deze duurzame bank een 8,1 op klaarstaan voor klanten, beloften nakomen, snelheid van dienstverlening en kwaliteit gerelateerd aan kosten. Inmiddels vertrouwen 400.000 klanten de ASN Bank circa 4,5 miljard spaargeld toe. Deze getallen groeien al enkele jaren met ‘double digits’. Met dit toevertrouwde kapitaal investeert de ASN Bank in bedrijven die actief zijn in het ontwikkelen van niet-fossiele brandstoffen, in het efficiënter met water omgaan en het schoonmaken van water. Overigens kan de vergelijkbare Triodos bank eveneens bogen op dezelfde indrukwekkende groeicijfers.
ASN Bank ontvangt ook lof van de Nederlandse marketeers. Een krappe 500 Nederlandse marketeers, commerciële managers en adviseurs plaatsten de ASN bank met afstand op nummer 1 in de Marketing Top 10 van 2008. En dus boven de magistrale campagne van Barack Obama en ook boven de meesterlijke introductie van de Nintendo Wii! De ASN Bank bewijst hiermee eens te meer dat duurzaam bankieren allesbehalve filantropie is. In tegenstelling tot vele conculega’s is ASN Bank niet van haar oorspronkelijke rol weggeraakt; zij toont op authentieke wijze dat klinkende financiële resultaten en duurzaam ondernemerschap uitstekend hand in hand gaan. Vanzelfsprekend wil de ASN Bank komende jaren nog meer geld aantrekken om deze in te zetten voor een duurzame samenleving. Om dit te bereiken gaat ASN bank geen riskante avonturen aan met schimmige financiële producten. Wel zet zij vol de aanval in op de gevestigde orde met de komst van de ASN betaalrekening. Ik voorspel dat de wel zeer ongunstig getimede ‘ombranding’ van de Postbank er toe zal leiden dat met name de ING Bank zich schrap mag zetten in 2009 om alle klanten binnenboord te houden.
Over Yousri Mandour
Yousri Mandour is partner bij Lobster Company en docent op oa Nyenrode (Executive Education) en Hotelschool The Hague (MBA / master). Hij adviseert, geeft les, verzorgt keynotes, maakt podcasts (De Strategie van de kreeft) en schrijft managementboeken over strategische verandering & vernieuwing en leiderschap.