Tom Spanjaard en Herman Koot hebben dit boek geschreven met de marketingstudent in gedachten. Door hem in de rol van facilitator te plaatsen, leert hij managementmodellen pas echt goed kennen. Hierdoor wordt de student getraind als facilitator en als marketinggoeroe in de dop.
Het boek leest snel weg, met tips voor het faciliteren in het eerste deel en een overzicht van modellen in het tweede deel. De kracht van het boek is dat niet alleen per werkvorm een model wordt uitgelegd, maar dat ook steeds verband wordt gelegd met andere modellen die relevant kunnen zijn in een sessie.
Er zijn meer overzichten van modellen, maar zo handzaam en concreet heb ik ze niet eerder te zien. Een wat speelser vergelijkbaar boek is misschien ‘This is Service Design doing', dat vol staat met werkvormen rond die methodiek.
Verwacht geen diepgravende analyses diende modellen bespreken en erop reflecteren, daarvoor is er ander materiaal. Spanjaard en Koot zijn er in geslaagd veel verschillende methodes overzichtelijk naast elkaar neer te zetten. Ook in mijn eigen faciliteerpraktijk zal ik er wel eens doorheen bladeren.
Voor iemand die normaal denkt' leuk model, maar wat moet ik ermee' is het boek een uitkomst. Het boek is niet te dik, maar bevat precies de informatie die je nodig hebt om aan de slag te gaan.
Over Rick Lindeman
Rick Lindeman is Master Facilitator en Veranderaar. Daarnaast is hij Auteur van het Natuurcanvas.
Hij is de oprichter van het Faciliteer Atelier. Dit verzorgt strategische workshops voor klanten zo breed als de Indonesische overheid en de Nederlandse Gamedeveloper community.