Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De Formule - 'Een onderhoudend boek'

Al eeuwen wordt gezocht naar het geheim van succes. Zoveel onderzoeken, zoveel succesformules. Hoogleraar Albert Laslo Barabasi voegt er een nieuwe succesformule aan toe en verklaart in zijn boek De Formule waarom de beste mensen niet altijd winnen.

Sjors van Leeuwen | 12 maart 2019 | 3-4 minuten leestijd

We hebben geleerd dat hard werken en je talenten benutten de sleutels tot succes zijn. Althans dat denken we, maar daarmee zitten we op het verkeerde spoor aldus Albert Laslo Barabasi, hoogleraar aan de Northwestern University en leider van het Center for Complex Network Research. De auteur van De Formule – Universele wetten van succes is gepokt en gemazeld als het gaat om de werking van online en offline netwerken. Hij werd o.a. wereldberoemd door zijn ontdekking van ‘schaalvrije netwerken’.

Het is dan ook niet helemaal vreemd dat de auteur op basis van jarenlang onderzoek tot de conclusie komt dat succes het resultaat is van het netwerkeffect. Gebaseerd op de perceptie en waardering van de mensen om je heen. Uit talloze big data analyses, onderzoeken en casestudy’s, waaronder van de auteur zelf, blijkt dat respect en waardering cruciaal zijn voor de erkenning van jouw werk en voor je succes. De succesformule van de auteur bestaat uit 5 wetten die ook de basis vormen van het boek.

De vijf wetten in het kort op een rij:

1. Eerste wet: prestaties bepalen succes; maar als prestaties niet te meten zijn, bepalen netwerken het succes.

2. Tweede wet: prestaties zijn begrensd, maar succes is onbegrensd.

3. Derde wet: eerder succes x fitheid = toekomstig succes.

4. Vierde wet: hoewel teamsucces diversiteit en evenwicht vereist, zal een enkel individu de eer opstrijken van de prestaties van het team.

5. Vijfde wet: succes kan op elk moment komen, als we maar volhouden.

Iedere wet wordt op vlotte Amerikaanse wijze beschreven aan de hand van persoonlijke ervaringen, praktijkvoorbeelden, bespiegelingen, onderzoeksresultaten en conclusies. We lezen waarom de ene sporter (zoals Tiger Woods) vele malen succesvoller is dan andere sporters met minstens net zo veel talent, waarom de ene kunstenaar veel succesvoller is dan andere kunstenaars terwijl ze min of meer hetzelfde startpunt hadden, waarom Albert Einstein publiekelijk bekend werd dank zij Charly Chaplin en niet door zijn geniale theorieën, waarom de ene wetenschapper veel vaker geciteerd wordt dan al die andere wetenschappers die misschien wel veel slimmer zijn en waarom het ene popliedje wel een hit wordt en al die andere duizenden liedjes niet. Ook lezen we waarom J.K. Rowling als schrijver van Harry Potter enorm succesvol was om daarna onder het pseudoniem Robert Galbraith geen potten te breken. Toen duidelijk werd dat Rowling achter de naam Galbraith schuilging, steeg de verkoop explosief. Nogal wiedes denk je dan, J.K. Rowling kent de hele wereld en dat geldt niet voor een zekere Galbraight.

De Formule is een onderhoudend boek. Het laat goed zien hoe groot het effect van een netwerk kan zijn. Dat was altijd al zo, maar in deze digitale tijd is het netwerkeffect, zowel negatief als positief, vele malen sterker. Natuurlijk kan hard werken en je talenten benutten nog steeds lonen en biedt het leveren van prestaties een goede basis. Maar als je echt succesvol wilt worden, dan moet je ‘het netwerk’ optimaal inzetten, aldus de auteur. Dus investeren in de juiste kennis, vaardigheden én werken aan netwerken. Plat gezegd komt het volgens de auteur neer op het volgende: je bent pas succesvol als genoeg mensen tegen elkaar zeggen dat jij succesvol bent. Vandaar dat de auteur De formule begint met de prikkelende stelling: ‘Succes heeft niet te maken met jou, maar met ons’. Succes met het toepassen van de formule!

Over Sjors van Leeuwen

Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is adviseur, auteur en spreker op het gebied van klantgericht ondernemen, strategie en marketing. Door zijn ervaring is hij goed thuis in vele strategische vraagstukken en het toenemend belang van de ‘de klant’ als onderscheidende factor. Sjors schreef o.a. Wendbare strategie op één A4, Zorgmarketing in de praktijk en CRM in de praktijk.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Albert-Lászlö Barabási
De Formule

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden