Achteraf vraag je je af waarom je de voortekenen niet had gezien. Waarom zoek je pas naar referenties over de adviseur nadat hij er een zootje van heeft gemaakt? Waarom had je de gladde praatjes van de charismatische leider niet tijdens het sollicitatiegesprek opgepikt?
Kun je beter worden in het oppikken van waarschuwingssignalen in je blinde vlek? Ja, stelt Harvard-professor Max Bazerman in zijn boek The Power of Noticing, bijvoorbeeld door je in de ander te verplaatsen.
Hij geeft het volgende voorbeeld. Stel je bent op zoek naar een nieuwe auto maar je verstand van auto’s reikt niet verder dan het omdraaien van de sleutel. Een verkoper vertelt je dat hij zijn auto voor 2000 euro minder wil verkopen, omdat hij binnenkort verhuist. Dat is een aanzienlijke korting en daarmee valt de wagen binnen je budget. Koop je de auto?
Bazerman: ‘In het beantwoorden van de vraag, heb je er bij stilgestaan dat geen van de vrienden of familieleden van de verkoper de auto hebben gekocht en dat de mensen die naar de auto kwamen kijken de auto ook niet hebben gekocht? Deze feiten hebben waardevolle informatie. Om redenen die je niet kunt achterhalen, is deze auto waarschijnlijk van mindere kwaliteit.’
Bazerman raadt aan je in de ander te verplaatsen om zo een mogelijk drama af te wenden. Waarom verkoopt iemand de aandelen die jij gaat kopen? Wat zou die persoon denken? En als de man die op sollicitatiegesprek komt daadwerkelijk zo’n goede leider is als hij zegt, waarom is hij dan al een jaar werkeloos?