Een bedrijf oprichten en doen groeien is geen vanzelfsprekendheid, hoe goed je product of dienst ook is: dat is de belangrijkste boodschap die de auteurs hun lezers voorhouden. Want het zijn niet de simpelste vragen die daarbij op je afkomen. Begin je een start-upavontuur bijvoorbeeld in je eentje of zoek je meteen al partners, hoe vind je klanten en waar haal je het benodigde startkapitaal vandaan; waar moet je aan denken als je je eerste werknemers werft, hoe ga je met investeerders om en hoe verkoop je je bedrijf ooit zo goed mogelijk (stel dat je daartoe besluit)? ‘Het leven van een startende ondernemer betekent een rollercoaster vol ups-and-downs en onzekerheden,’ waarschuwt het Woord vooraf en zo is het maar net.
Het boek heeft een hoog how-to karakter en loodst de lezer door de vier cruciale fasen van oprichting, de markt betreden, groeien met of zonder investeerders en ten slotte de belangrijke vraag: doorgroeien of verkopen? Talrijke tips en wijze lessen worden afgewisseld met citaten uit de interviews die werden afgenomen van vijftig topondernemers en investeerders (van wie de meesten waarschijnlijk alleen bekend zijn in Vlaanderen).
Aangezien het boek vooral bestemd is voor startende ondernemers, zijn met name de eerste twee fasen belangrijk. Dat op zich prachtige ideeën nooit uitgroeien tot een succesvol product, komt onder meer doordat degene die ze bedacht heeft, te veel van het product uitgaat en te weinig vanuit de klant en zijn behoeften. De Value Proposition Canvas, een van de modellen die in het boek een belangrijke plaats innemen, helpt de ondernemer zich eerst maar eens op de klant te focussen: wat zijn diens doelstellingen en tegen welke frustraties loopt hij aan? Pas wanneer je daarin iets kunt betekenen, heb je kans uiteindelijk een blijvertje in de markt te worden.
Start-up survival is een praktische gids die bedoeld is om de meest voorkomende startersvalkuilen te vermijden. Je leest het niet in één ruk uit – dat is waarschijnlijk ook niet de bedoeling – maar moet het wel altijd bij de hand hebben om het op het juiste moment weer eens open te slaan. Bij wijze van pas op de plaats als de uitdagingen waarmee je als ondernemer wordt geconfronteerd, te groot zijn om overnight van een oplossing te voorzien.
Over Bert Peene
Bert Peene werkte jarenlang als kerndocent bij IMAGO Groep, Via Vinci Academy en C-Lion, opleiders voor het onderwijs. Daarnaast voerde hij als zelfstandige opdrachten op het gebied van organisatieontwikkeling uit in profit en non-proft. Tegenwoordig werkt hij als free lance docent en schrijft hij voor diverse bladen over managementliteratuur.