Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Succesvolle broedplaatsen creëren voor starters

Starters, startups, ze staan vol in de belangstelling. Succesvolle ondernemers worden als helden gezien. Ze nemen risico’s die anderen niet durven nemen, creëren werkgelegenheid en zijn de motor achter innovatie. Er poppen inmiddels startup-fabrieken of, minder negatief, broedplaatsen voor startups op.

Bertrand Weegenaar | 24 april 2018 | 2-3 minuten leestijd

De meesten naar het model of geïnspireerd op het model van Silicon Valley. De moeder aller accelerators-omgevingen. Met een wereldwijde aantrekkingskracht. Y Combinator (Uber en Airbnb), AngelPad, Alchemist, 500 Startups, en Start X zijn illustere accelerators die voor hun doelgroepen, de starters en hun early investors miljarden hebben gegeneerd.

Al sinds de jaren ’80 van de vorige eeuw (met Cisco, HP en Intel), maar zeker vanaf internet en Nescape, Google, en nu Facebook, Uber, Paliter enzovoort, vormen de unieke samensmelting van wetenschappelijk onderwijs, technisch overheidsgesponsord onderzoek, jonge mensen met geweldige ideeën, geld en een cultuur van doen en durven falen deze unieke broedplaats.

Peter Ester brengt het accelerator-model uitvoerig in kaart in Accelerators in Silicon Valley: Building Successful Startups. Veel onderzoek en interviews met oprichters van acceleratoren. En niet alleen in the Valley. Wereldwijd proberen duizenden partijen het Valley DNA te kraken. Er wordt geïnvesteerd in goede netwerken, een technische infrastructuur, goed onderwijs en veel, heel veel goede coaches. Het model is niet ingewikkeld: breng na een stevige selectie jonge startende bedrijven bij elkaar voor een korte periode van een half jaar. Zet daar goede coaching op en, indien nodig, geld. Sommige broedplaatsen doen het voor het geld, andere hebben sociale doelstellingen. Er zijn broedplaatsen voor startups rondom thema’s als fintech, health, clean energy, enzovoort. Andere focussen op vrouwelijke starters. Bijna alle accelerators hebben strenge acceptatiecriteria (voorselectie) waar idee, team (éénlingen komen er zelden door), techniek en marktpotentie (‘Does it scale’) het belangrijkste zijn. Uiteindelijk is het belangrijkste doel van de accelerator het managen van het risico van tijd en geld. Investeren blijft risicovol.

Ester vertelt regelmatig in het boek dat het Silicon Valley-model eigenlijk niet te kopiëren is. Het model is een uniek voorbeeld dat andere gebieden door bijvoorbeeld culturele verschillen nooit kunnen bewerkstelligen. In Europa is falen en failliet gaan bijvoorbeeld een negatieve eigenschap. In Amerika een plus. Ondernemers die gefaald hebben, opstaan en weer opnieuw beginnen en succesvol worden, zijn helden. Toch is veel in te richten. En dat gebeurt ook. In Azië en Europa, op steeds succesvollere en serieuzere schaal.

In Europa is een aantal jaren geleden een bak geld (Horizon 2020) aangeboord om het startersklimaat te verbeteren. Rondom campussen van Delft, Eindhoven, Wageningen en in Amsterdam groeien succesvolle netwerken. Initiatieven als StartupDelta komen daaruit voort. Met sinds 2016 als boegbeeld prins Constantijn. Hij werkt hard aan het samenbrengen van dezelfde mix van elementen die in Silicon Valley het verschil maken: actief overheidsbeleid, bedrijfsleven, starters, universiteiten en onderzoekslaboratoria en natuurlijk investeerders. Peter Ester heeft een goed boek geschreven met achtergrondinformatie en analyse.

Over Bertrand Weegenaar

Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business. 

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden