Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Plassen zijn om in te spetteren - 'Voor iedereen toegankelijk'

Hoe fijn vond je het als kind om zo hard mogelijk in waterplassen te spetteren en daarbij lekker vies te worden? Wat maakt dat we dit als volwassenen niet meer doen?

Kitty Janssen | 2 februari 2018 | 3-4 minuten leestijd

Heeft dat te maken met ‘heersende normen’ waarbij spetteren in plassen door volwassenen als iets raars of althans als niet gepast wordt beschouwd? Hoeveel van de creativiteit die je als kind had, zet jij nu nog in? En hoe hervind je die creativiteit?

Zowel door de foto als door de titel voelde ik me aangetrokken door dit boek van Marieke van Buytene en Ria Roelands. Immers werd daarmee direct het kind in mij aangesproken. Het kind dat vroeger heel creatief was. Het kind dat tijdens haar groei naar volwassenheid deze creativiteit langzaamaan kwijt raakte en vervolgens lange tijd niet meer wist terug te vinden. Pas 3 jaar geleden ontdekte ik mijn creativiteit stap voor stap weer. Benieuwd naar de wijze waarop je volgens het boek spelend kunt werken aan creativiteit ging ik dan ook met dit boek aan de slag.

De auteurs van dit boek, creativiteitscoach Marieke van Buytene en verhalencoach Ria Roelands, zijn behalve coach ook beiden ervaringsdeskundige in het ontwikkelen van creativiteit en hebben beiden de twaalf stappen van The Artist’s Way van Julian Cameron doorleefd. In het boek komen deze twaalf stappen éen voor éen aan bod.

Het boek bevat 129 pagina’s. De hoofdstukken zijn kort, luchtig geschreven en gemakkelijk leesbaar. Met alle praktijkvoorbeelden en oefeningen is het bovendien vooral gericht op de praktijk. Ofschoon er natuurlijk wel theorieën ten grondslag liggen aan de oefeningen, komen deze niet uitgebreid aan bod. De auteurs nodigen de lezer vooral uit om met oefeningen aan de slag te gaan en daarmee vormt het boek een pragmatisch werkboek. Het boek bevat ook ruimte voor het maken van aantekeningen, zodat het ook gebruikt kan worden als een eigen persoonlijk werkboek. Als je met de oefeningen aan de slag gaat wordt niet alleen je creativiteit aangewakkerd, maar krijg je daarnaast ook meer inzicht in jezelf. Mijns inziens is het boek niet alleen bruikbaar voor mensen die iets tastbaars willen creëren zoals schrijven, musiceren, schilderen etc. maar ook voor mensen die hun creatieve vermogens op mentaal vlak willen ontdekken en hun creativiteit op die manier kunnen inzetten.

Uit het boek blijkt ook maar weer eens hoe belangrijk het is om jezelf ruimte te geven en tijd te gunnen om creatief te kunnen zijn. Iets wat in de huidige tijd geen vanzelfsprekendheid meer lijkt te zijn. Verder geeft het boek inzichten in blokkades en hoe je met kritiek kunt omgaan, niet alleen met de kritiek van anderen, maar ook met je innerlijke criticus.

Juist omdat het een pragmatisch boek is en het boek gemakkelijk leesbaar is zonder veel expliciete diepgang, is het boek voor iedereen toegankelijk en kan ik dit boek aanbevelen aan mensen die op zoek zijn naar de praktische handvatten om aan hun creativiteit – en dan in de breedste zin van het woord – te werken en daarin het kind in zichzelf weer willen ontdekken.

Na ruim 16 jaar als advocaat werkzaam te zijn geweest, heeft Kitty Janssen het roer volledig omgegooid. Kitty is eigenaar van coachingspraktijk Recolour Yourself, waarin zij gedreven door haar missie om mensen weer krachtig en energiek in het leven te laten staan, mensen coacht met een burn-out en daarnaast mensen die mentaal vastlopen na het oplopen van Niet Aangeboren Hersenletsel.

Over Kitty Janssen

Na ruim 16 jaar als advocaat werkzaam te zijn geweest, heeft Kitty Janssen het roer volledig omgegooid. Kitty is eigenaar van coachingspraktijk Recolour Yourself, waarin zij gedreven door haar missie om mensen weer krachtig en energiek in het leven te laten staan, mensen coacht met een burn-out en daarnaast mensen die mentaal vastlopen na het oplopen van Niet Aangeboren Hersenletsel.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden