Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Voorbij de startup mania - Succesvol innoveren op eigen kracht

Iets nieuws starten, is niet moeilijk, er een succes van maken wel, aldus Jan-Willem van Beek en Rutger Huizenga. Startups worden opgehemeld, maar slechts 5% groeit daadwerkelijk uit tot een succesvol bedrijf. Hoog tijd dat corporates én startups de mania achter zich laten en weer durven te innoveren op eigen kracht.

Jan-Willem van Beek | 30 november 2017 | 3-5 minuten leestijd

Duizenden (jonge) ondernemers dromen, net als ik, Jan-Willem van Beek, tien jaar geleden, van blinkend startupgoud aan het einde van de regenboog. Want in Hollywood wil misschien iedereen nog acteur zijn, ver daarbuiten, tot de oevers van onze rivieren aan toe, is het inmiddels een stuk cooler om de laatste hotte startup te zijn. En wie tegenwoordig geen funding ophaalt, is een loser, behept met een weinig benijdenswaardige loonslaafmentaliteit. En wie wil er een loser zijn als je met de juiste keuze ook de nieuwe Steve Jobs of Mark Zuckerberg kunt worden? Nou ja, precies, dat dus.

Verblind door mythische succesverhalen van bedrijven als Facebook, Uber en Tesla schurken ook Nederlandse bedrijven graag aan tegen deze almaar voortrazende startup mania. Er gaat letterlijk geen dag voorbij of er vindt ergens in ons land wel een startup-event, bootcamp of acceleratorprogramma plaats. En innovatiehotspots, startuphubs en -valleys schieten als paddenstoelen on steroids uit de grond. Inmiddels telt Nederland er meer dan 220. Dat is meer dan er succesvolle startups in ons land zijn!

De zin en de onzin van startups

We hebben geen hekel aan startups. Integendeel. Echt succesvolle startups inspireren iedereen, ook ons, zeker degene die met een open blik naar buiten problemen oplossen voor mensen. Zoals Uber een taxirit fijner voor je maakt of Spotify muziek luisteren vergemakkelijkt voor hele volksstammen muziekliefhebbers. Het zijn de bedrijven die gebruikmaken van state-of-the-art technologie en niet gehinderd worden door gedateerde systemen en beklemmende structuren. Die niet stoppen bij een beetje tegenwind, maar die tegenwind juist zien als een stimulans om nog een tandje bij te zetten.

Wat ons stoort, zijn de valse mythes die we als ecosysteem met z’n allen creëren: dat elke startup succesvol is. Dat je als startup automatisch innovatief bent. Dat je als corporate maar een startup met een goed idee hoeft op te kopen om zelf succesvol te worden. Dat innoveren iets is wat je doet op een achternamiddag, dat het alleen maar een kwestie is van een hip knotje in je haar vlechten, een hipsterbaard laten groeien en leuke ideetjes pompen op stoffige zolderkamertjes, het zelf gebrouwen bier binnen handbereik.

Zelf de regie terug

Daarom willen we met Voorbij de startup mania digitale innovatie voorbij de hype brengen. Voorbij de heetste startupfeestjes in town, voorbij het gepamper en opgehemel. Maar ook voorbij de angst en onzekerheid. Want juist die staan álle bedrijven – corporates, startups en mkb – in de weg om te doen wat ze moeten doen om hun eigen toekomst te overleven: weer echte problemen oplossen voor de klant.

Uit de ervaring die we hebben opgedaan in het begeleiden en innoveren van zowel startups als corporates en de gesprekken die we voerden met succesvolle innovators, destilleerden we tien stappen die ertoe doen. Met dit stappenplan ontwikkel je snel nieuwe producten in bestaande markten, bestaande producten in nieuwe markten en nieuwe producten in nieuwe markten. Elke stap brengt je dichter bij een bewezen en gevalideerde propositie of dienst die jouw klant echt wil.

Tien stappen van innovatie

1. Vind en herken de disruptie in je markt.

2. Bepaal je innovatieambitie.

3. Stel je dreamteam samen.

4. Ontdek de problemen van je klant.

5. Maak het concreet: van probleem naar prototype.

6. Shortcut naar de gebruiker.

7. Vind en win je eerste gebruiker.

8. Sell: bekijk je idee eens door de ogen van een investeerder.

9. Doe de product-marktfittest, en anders: pivot.

10. Stoom je klaar om op te schalen.

In Voorbij de startup mania maak je je deze praktische alles-in-één-innovatiemethode van tien stappen eigen en word je wegwijs in de hele innovatiecyclus en de wirwar van innovatietheorieën.

Jan-Willem van Beek is innovatiestrateeg, oprichter van Greenberry en gastdocent aan de Universiteit Twente, Nyenrode en Beeckesteijn. Hij werkt voor corporates en startups, waaronder Zilveren Kruis, Heineken, Centraal Beheer en Nestlé en werd veelvuldig nationaal en internationaal bekroond (Red Dot Award, Webby Award, Spin Award, Esprix Awards).

Rutger Huizenga is journalist, ondernemer en copywriter. Hij werkte als hoofdredacteur (onder meer bij dagblad Metro en Sanoma) en columnist, startte diverse bedrijven en werd als reclamemaker bij Etcetera meermalen bekroond (San Accent, Esprix Awards en Golden International ECHO Award).

Ze zijn de auteurs van Voorbij de startup mania.

Over Jan-Willem van Beek
Jan-Willem van Beek is innovatiestrateeg, oprichter van Greenberry en gastdocent aan de Universiteit Twente, Nyenrode en Beeckesteijn. Hij werkt voor corporates en startups, waaronder Zilveren Kruis, Heineken, Centraal Beheer en Nestlé en werd veelvuldig nationaal en internationaal bekroond (Red Dot Award, Webby Award, Spin Award, Esprix Awards).
Over Rutger Huizenga
Rutger Huizenga is journalist, ondernemer en copywriter. Hij werkte als hoofdredacteur (onder meer bij dagblad Metro en Sanoma) en columnist, startte diverse bedrijven en werd als reclamemaker bij Etcetera meermalen bekroond (San Accent, Esprix Awards en Golden International ECHO Award).

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Jan-Willem van Beek, Rutger Huizenga
Voorbij de startup mania

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden