Mythe 1: Je wordt geboren als entrepreneur
Er is zeker een groep ‘geboren entrepreneurs’: mensen met een inherente ondernemersdrive, te veel om voor een baas in een grote onderneming te gaan werken. Getriggerd door hun milieu gaan ze ondernemen. Daarnaast zijn er heel wat ondernemers in spe, de grootste groep zelfs, die pas later door één of andere trigger een eigen zaak of start-up oprichten.
Mythe 2: Ondernemers zijn energieke jonkies
Entrepreneur zijn is niet noodzakelijk leeftijdsgebonden. Neem bijvoorbeeld de oprichters of CEO’s van de veelbesproken Unicorns, de mythische start-ups die nog voor de beursgang op meer dan 1 miljard dollar worden gewaardeerd. Die zijn gemiddeld 35 jaar oud en hebben al wat ervaring opgebouwd.
Studies uit 2013 uit Amerika tonen aan dat de gemiddelde leeftijd waarop entrepreneurs hun eerste onderneming oprichtten, 40 jaar is, dat 70% van hen getrouwd is en dat 60% minstens één kind heeft. Niet helemaal wat je in gedachten had, toch? Start-ups opgericht door mensen met werkervaring doen het bovendien statistisch beter. Niet alleen krijgen ze meer funding, maar ze zijn uiteindelijk ook succesvoller.
Mythe 3: Een briljant, baanbrekend idee biedt gegarandeerd succes
Ondernemen gaat over meer dan een goed product of idee. Iedereen heeft ideeën, veel mensen zelfs goede. Maar echt baanbrekende ideeën zijn uitzonderlijk. Bovendien is de kans dat een start-up faalt heel groot. Het Amerikaanse Statistic Brain Research Institute schat dat 71 procent van alle start-ups in de VS binnen de tien jaar faalt.
Maar wat is falen? Zelfs als een start-up faalt in de economische betekenis, is het een geweldige levenservaring. Het is een les die van pas komt bij - waarom niet? - een volgende poging. In België staan we bijzonder argwanend en negatief tegenover falen. Toch zijn er verhalen genoeg van entrepreneurs die pas bij een tweede, derde of vierde poging een homerun scoorden. De realiteit is dat (ex-)oprichters van start-ups, succesvol of niet, gewilde doelwitten zijn voor bedrijven die streven naar een ondernemerscultuur.
Het DNA van een entrepreneur
Wat zijn dan wel de kenmerken van een entrepreneur? Hoe ziet hun DNA eruit?
- Volharding. Een entrepreneur geeft nooit op.
- Street smart. Je kan heel wat kennis halen uit boeken, opleidingen en wat dan ook, maar dat blijft theoretische kennis. Een entrepreneur begrijpt zijn klanten en kan verkopen.
- Kunnen ‘pivoteren’. Uiteindelijk gaat het erom een product op de markt te brengen dat groot genoeg kan worden. Dat gaat vaak niet vanaf dag één. De entrepreneur moet zijn product of businessmodel ‘tweaken’ tot het ‘pivoteringspunt’ is bereikt waarop het aanslaat en de trein is vertrokken.
- Overlevers. De lokroep van Silicon Valley is aantrekkelijk. Sexy. Maar de echte verhalen in Silicon Valley zijn niet altijd rozengeur en maneschijn. Meestal niet zelfs. Het is een hobbelig parcours. Entrepreneurs zijn overlevers.
- Inspiratie. Je mag dan nog zo slim en volhardend zijn; dat volstaat niet. Je moet als entrepreneur je ‘verhaal’ kunnen verkondigen en anderen inspireren om zonder parachute uit het vliegtuig te springen.
- Bloed, zweet en tranen. Het is geen ‘nine-to-five’-job. Al eens nagegaan hoeveel uren die mannen en vrouwen kloppen? Zonder veel ‘sweat’ komt geen enkele entrepreneur er.
- Risico’s durven nemen. Het gaat niet om onverantwoorde risico’s, maar je moet wel voor je droom durven gaan. Een vaste baan opgeven. Onzekere tijden tegemoet gaan.
Bart Vanhaeren werkt sinds 1999 bij KBC waar hij achtereenvolgens Hoofd was van de interne Organisatie afdeling CEE van KBC, CEO en oprichter van KBC Consumer Finance, en sinds 2012 bestuurder bij KBC Securities waar hij aan het hoofd staat van de retail activiteiten (CEO Bolero). Hij is co-founder van Bolero Crowdfunding. Hij is de auteur van Get up - start up.