Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Heel Holland Googelt

Wat kun je zélf doen om je website op de eerste pagina’s van de zoekresultaten zichtbaar te maken? Ita Pronk-Verduijn legt in haar boek de (logischerwijs soms wat technische) materie in goed leesbare Jip-en-Janneke taal uit. In deze preview vertelt ze in grote lijnen hoe het boek Heel Holland Googelt tot stand is gekomen en opgebouwd is.

Ita Pronk-Verduijn | 28 oktober 2016 | 3-4 minuten leestijd

Mijn man, Frans Pronk, en ik vormen samen al jarenlang IFRA Creatieve Communicatie, het bureau voor webdesign en internetmarketing in Elst, Gelderland. Wij werken veel voor het MKB, van ’éénpitters’ tot bedrijven met 10-tallen medewerkers.

Vooral de eerste groep ondernemers heeft in het algemeen geen groot budget voor diverse uiteenlopende marketingmiddelen. Als wij dan een website voor hen ontwikkeld hadden kregen we regelmatig de vraag hoe ze deze hoger kon laten scoren bij de zoekresultaten van Google. Omdat er voor de ondernemer flink wat mogelijkheden zijn om de betreffende website te optimaliseren voor zoekopdrachten, besloot ik er een boek over te schrijven.

Strategie & zoekwoorden

De eerste 3 hoofdstukken van het boek Heel Holland Googelt geven je een wat meer algemene kennis over het bepalen van jouw online strategie (wat moet jouw website voor jou gaan doen), de mogelijkheden om de zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden te selecteren en hoe is een WordPress website opgebouwd.

SEO, SEA & Google tools

De volgende 4 hoofdstukken nemen je mee in de mogelijkheden die Google je biedt om je website beter zichtbaar te maken. Allereerst wordt de SEO (search engine optimalisation, oftewel zoekmachine-optimalisatie) behandeld. Het toepassen van goede SEO is gratis en ondersteunt je website zolang hij online is.

Ten tweede wordt de SEA (search engine advertising, beter bekend als Google Adwords) uitgelegd. Je leert hoe je een Adwords-campagne opzet, welke instellingen je daarbij hebt en hoe je voor zo gunstig mogelijke tarieven zo veel mogelijk verkeer naar jouw website leidt.

Vervolgens word je wegwijs gemaakt in handige tools die je kunnen vertellen of de prestaties van je website aan je verwachtingen voldoen: de Google Webmaster Tools en Google Analytics.

Social Media

De laatste 4 hoofdstukken van Heel Holland Googelt gaan over Social Media: hoe kun je op een effectieve manier social media inzetten om jouw website beter vindbaar te maken. Voor de trainingen en workshops die ik over social media heb gegeven heb ik een methode ontwikkeld die als een mantra in het leven van de ondernemer opgenomen moet worden: social zijn ~ bereik uitbreiden ~ delen. Het ouderwets adverteren en loze beloftes spuien werkt op Social Media namelijk écht averechts.

Om je wegwijs te maken in een aantal Social Media platformen zodat je zelf kunt bepalen welke voor jou het meest waardevol is, geef ik je achtergrond informatie en de 'do’s & don’ts' op Twitter, Facebook en LinkedIn. Uiteraard per platform onderverdeeld in de categorieën ’sociaal zijn’, ’bereik uitbreiden’ en ’delen’.

Mobilegeddon 2

 

In het derde hoofdstuk vertel ik dat Google in april 2015 het nieuwe algoritme Mobilegeddon heeft geïntroduceerd; vanaf dat moment krijgen alleen websites die ook goed te lezen zijn op een smartphone of een tablet een hoge ranking in de zoekresultaten. Alle ondernemers die nog een website hebben die zich niet automatisch aan het apparaat waarmee gezocht wordt aanpast, zijn gewaarschuwd: zorg dat je website mobielvriendelijk wordt! Veel ondernemers hebben hier inmiddels naar geluisterd: volgens Mediaweb is circa 25% van de websites die in april 2015 nog niet mobielvriendelijk waren, dat inmiddels wel.

Ita Pronk-Verduijn werkt sinds 2010 als (WordPress) webdesigner met SEO en heeft zich speciaal voor het schrijven van Heel Holland Googelt laten certificeren voor het Google Advanced Search programma.

Over Ita Pronk-Verduijn
Ita Pronk-Verduijn werkt sinds 2010 als (WordPress) webdesigner met SEO en heeft zich speciaal voor het schrijven van dit boek laten certificeren voor het Google Advanced Search programma. Met haar kennis en analytische vaardigheden uit haar accountancy- en opsporingsverleden kon zij de veelal taaie en abstracte theorie vertalen naar dit makkelijk te lezen boek met inspirerende voorbeelden uit de praktijk.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden