U bent zelf actief in de bankwereld, maar er wel heel kritisch over. U schrijft onder meer: de krijtstreeppakken hebben hun glans verloren; het financiële systeem leidt onder een groot cholesterolgehalte; na de koude financiële winter is de lente nog niet in zicht. Hoe somber bent u?
Ik ben somber over de producten en de systemen die we hebben gebouwd. Ik ben veel minder somber over de mensen die werkzaam zijn in het bancaire systeem. Ik bemerk anno 2011 een instelling om veranderingen in gang te zetten. We willen weer klanten goed helpen. Dat geeft mij hoop.
In het Evolutie-hoofdstuk van Bankroots in 2020 betalen we met onze mobieltjes en kleine bedragen staan op onze eigen PC (pear money). Google is een belangrijke speler in de financiële wereld geworden met een G-account. Een vrij realistische, geleidelijke verandering. In het Revolutie-hoofdstuk moet de ME in Zwolle een bankier bevrijden, is er een avondklok, zijn spaarsaldi niets meer waard en spreekt u van een menselijk Tsjernobyl waarin we als dinosaurussen uitgeroeid zijn. Heftig! Welke kant gaat het op? Evolutie of Revolutie?
Ik weet niet welke kant het op gaat, daarom heb ik beide scenario’s beschreven. Misschien klinkt het heftig, maar zo’n revolutie valt niet uit te sluiten. Kijk naar Griekenland. De ME moet daar de rust terugbrengen en op de achtergrond zien we vlammen oplaaien. Zo sterk kunnen mensen reageren als de basiszekerheid onder hen wegslaat. Wat we op bankniveau hebben meegemaakt in 2008, kan ook op landniveau gebeuren. Er zijn daadwerkelijk grote risico’s aanwezig in ons systeem. Anderzijds zie ik ook evolutionaire ontwikkelingen. Google en Facebook kunnen banken van de toekomst worden. Dat zijn dan nieuwe dienstverleners die misschien een risico voor banken en verzekeraars vormen, maar geen risico voor het volk. Het kan beide kanten opgaan.
Wat wilt u met dit boek en de soms heftige tone of voice ervan bereiken?
Het is bedoeld als een wake up call. Ik wil collega’s in de financiële dienstverlening bewustmaken maken, over wat er kán gaan gebeuren. Zoals we het hebben gedaan de laatste decennia, kan het in ieder geval niet meer.
In Bankroots in 2020 biedt u ook een oplossing. En dat is: Liefde. Is het antwoord zo simpel?
Misschien wel. In de piramide van Maslow hebben we de basis al neergezet; de zekerheden zijn er. Nu willen we als mensheid hier in het westen op een hoger niveau aan de gang. Niet alleen een persoonlijke behoefte vervullen, maar de vraag luidt steeds vaker: hoe groeien wij verder? Hoe creëren we meer aandacht voor elkaar? Winstgevendheid is niet erg; dat is nodig voor het voortbestaan van een onderneming. Maar de winstgevendheid moet er voor beide zijden zijn; bank en klant. We moeten als financiële instellingen en klant veel liefdevoller met elkaar omgaan.