In Mediastorm lees je hoe je deze wervelende orkaan door nieuwe creativiteit kunt overleven onder het motto: als je een speld zoekt in een hooiberg, pak dan eerst een magneet.
De media-experts Thijs Muller (Havas Media) en Rogier van Kralingen (The Whole Story) schetsen zowel het probleem als de oplossing in hun boek Mediastorm - Nieuwe creativiteit voor deze revolutionaire tijd. Want wat doe je als bedrijf of merk in een tijd waarin de consument zelf producent is, de elite haar monopolie op informatie kwijtraakt, het merendeel van alle merken van consumenten mag verdwijnen en het vertrouwen in instituties, bedrijven en politiek tot een schrikbarend dieptepunt is gedaald? Tegelijkertijd is de media in een orkaan terechtgekomen van storytelling, influencers, nepnieuws, oneindige niches en kanalen, redactieprincipes, marketingdirigenten en culturele leefwerelden. Om je een gevoel te geven noemen de auteurs de volgende cijfers: elke minuut worden er 500 duizend tweets verzonden en 4 miljoen filmpjes op YouTube bekeken. De hoeveelheid merkcontent daartussen is slechts 2 procent.
De auteurs beschrijven de ontwikkelingen en oplossingen aan de hand van 26 invalshoeken. Zoals de afname van het publieke vertrouwen, de opkomst van The Woke Generations, de vorming van niches en vertrouwenscirkels, zingeving als nieuwe anker, het betekenisvolle merk, de terugkeer van ‘the big idea', de wederopstanding van de klassieke journalistiek, eeuwenoude storytelling, het merk als uitgever tot het ‘mediabureau' van de toekomst. De conclusie is helder: communiceren is buitengewoon ingewikkeld geworden. Want terwijl de markt van media convergeert, valt het publiek juist dieper uiteen in steeds moelijker te bereiken niches. Alleen wie zich weet te nestelen in de culturele leef- en mediawereld van zijn publiek heeft kans om te overleven.
Dat vraagt volgens de auteurs een nieuwe vorm van creativiteit: mediacreatie. En het creëert een nieuw vak: mediacreatief. Een diepere vorm van creativiteit die laveert tussen kunst, cultuur, content en kanaal. Waarbij het mediakanaal en -type de richting van het merk en de content bepaald, en niet andersom. Dit leidt volgens de schrijvers tot die zo begeerde authentieke connectie met een publiek, met als gevolg meer omzet, betere data en hogere merkbinding. De sleutel voor werkende creativiteit in deze tijd is dus redactie-gedreven marketing. Waarbij het merk gaat opereren als een uitgever met een inhoudelijk en redactioneel gedreven mediakanaal.
Als voorbeelden van dit soort mediacreativiteit passeren korte cases de revue van Patagonia, toerisme Zuid-Afrika, Red Bull Music Academy, James Bond & Aston Martin, Arby's & Supermansion, De Speld, Boom Chicago en Flexa. Maar zo schrijven de auteurs kritisch: ‘Al keuvelend op het hockeyclubje, gaat de werkelijkheid aan de meeste media- en marketingmensen volledig aan hun neus voorbij. Zo ligt de lat voor storytelling vele malen hoger dan voor reclame en dat begrijpt de gemiddelde marketingafdeling nog steeds onvoldoende.'
Mediastorm is inspirerend, helder en kort en krachtig. Het telt maar 63 pagina's. Een aanrader voor professionals in media, marketing en communicatie. Het geeft een scherp beeld van actuele ontwikkelingen en schetst een oplossingsrichting om meer betekenisvolle merken en media te creëren. Door zinvolle, eerlijke en kwetsbare redactie-gedreven marketing waarmee je invulling geeft aan het verlangen van de consument naar integriteit, gelijkheid, zekerheid, echtheid en rechtvaardigheid. Want zingeving is het nieuwe anker.
Of zoals Peter Lodeizens citaat aan het begin van het boek luidt: ‘Wie het hart niet raakt moet korting geven'. En dat doe je volgens de auteurs van Mediastorm als volgt:...blijf in je niche, blijf in je kanaal, blijf in je cultuur, blijf bij je kwetsbaarheid, blijf in die vertrouwenscirkel, blijf eerst zo klein mogelijk....voordat je die hele grote wereld gaat veroveren.
Over Sjors van Leeuwen
Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is adviseur, auteur en spreker op het gebied van klantgericht ondernemen, strategie en marketing. Door zijn ervaring is hij goed thuis in vele strategische vraagstukken en het toenemend belang van de ‘de klant’ als onderscheidende factor. Sjors schreef o.a. Wendbare strategie op één A4, Zorgmarketing in de praktijk en CRM in de praktijk.