Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Salesforce: succesvol cloudbedrijf in de wolken

Het boek Trailblazer (‘The power of business as the greatest platform for change’) is de weergave van twintig jaar bouwen aan een zeer succesvolle internationale onderneming. En het implementeren van voor Benioff belangrijke waarden die zijn bedrijf kenmerken: vertrouwen, klantsucces, innovatie en gelijkheid.

Bertrand Weegenaar | 17 januari 2020 | 3-4 minuten leestijd

Als Marc Benioff vanuit de top van zijn 61 verdiepingen tellende Salesforce toren in San Francisco naar beneden kijkt richting de haven, ziet hij het gebied waar hij in zijn jeugd met zijn opa wandelde. De mede-oprichter en CEO van het in 1999 opgerichte Salesforce is een kind van de stad. Het hoogste gebouw van San Francisco is zijn cadeau aan de stad. Niet zoals hij zelf wel begrijpt een blijk van megalomaan gedrag. Het is een icoon om te laten zien dat ze werkgelegenheid creëren en niet gaan verhuizen. Het boek Trailblazer The power of business as the greatest platform for change is de weergave van twintig jaar bouwen aan een zeer succesvolle internationale onderneming. En het implementeren van voor Benioff belangrijke waarden die zijn bedrijf kenmerken: vertrouwen, klantsucces, innovatie en gelijkheid.

Het boek splitst zich in twee delen: het uitwerken van die vier waarden en de rol en voorbeeldfunctie dat een (succesvol) bedrijf heeft. Benioff heeft in de twintig jaar vaak teruggegrepen op klanten en medewerkers die met ideeën kwamen: de trailblazer. Hij heeft geleerd dat goed kijken, luisteren en faciliteren het bedrijf veel gebracht heeft. Salesforce was in 1999 als CRM-leverancier ‘in the cloud’ zijn tijd vooruit. Een aantal jaren later begonnen salesmedewerkers van klanten hem te wijzen op de waarde van het mobiele platform. Ze hadden net de eerste iPhones in hun handen. Benioff gelastte aan een speciaal team om het gehele platform om te bouwen naar een mobiel platform. Het is dan 2008.

Jaarlijks verzamelen gebruikers en klanten zich in San Francisco voor de Dreamforce: het grote Salesforce-event. Hier vindt de interactie plaats die Salesforce de inspiratie geeft om nieuwe initiatieven te nemen. Benioff zet daar graag een trailblazer in het zonnetje. Een klant die nieuwe innovatie brengt, een medewerker die de cultuur van Saleforce verbetert. En daarmee in de ogen van Benioff het product. Zo is AI in het product gekomen en meer gelijkheid van vrouwen in de IT.

Op de voorkant staat naast de naam van Benioff die van Monica Langley. Deze voormalig journaliste sprak Benioff in 2018 aan in een interview en gaf hem de titel ‘activistisch CEO’. Ze stelde hem vragen over zijn betrokkenheid bij de strijd van vrouwen in Silicon Valley. Benioff zette zich verder actief in voor het heffen van belasting van grote bedrijven in San Francisco om daklozen op te vangen en betere huisvesting te bieden. Langley werd aangenomen door Benioff om bij Salesforce communicatie afdeling te komen werken. En dit boek te schrijven.

Benioff weet ook wel dat betaalbaar wonen in SF inmiddels een recht is voor de betere. Zijn opa was grondlegger van het BART-systeem dat betaalbaar en snel openbaar vervoer in de stad en omstreken bracht. Deze belasting is Benioff’s manier om wat terug te doen.

Trailblazer is een leerzaam boek . Zeer leesbaar. Boeiend ook. Als Marc Benioff echt zo’n sympathieke en actieve CEO is als uit dit boek blijkt, mogen de tienduizenden Salesforce-medewerkers blij zijn voor hem te werken. In het zeer competitieve werkklimaat dat Silicon Valley is, is dit een groot voordeel. Als Benioff zijn blik vanaf de haven langs Market Street laat gaan kan hij de kantoren van Uber zien. In alle opzichten een heel ander bedrijf.

Over Bertrand Weegenaar

Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business. 

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden