Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Sociale media in moderne romans

Het gebruik van sociale media, Facebook, datingsites, twitter, enzovoort begint langzaam onderwerp te worden van menig serieuze roman. En dat gaat verder dan een personage dat zenuwachtig aan de terrastafel met haar mobiel zit te spelen in afwachting van een nieuwe Tinderdate.

Bertrand Weegenaar | 5 augustus 2015 | 1-2 minuten leestijd

Stephan Enter begint zijn nieuwste roman Compassie met een online vleeskeuring door de hoofdpersoon Frank van Luijn. De ervaringen van Frank zijn niet zo goed. Iedereen doet zich anders voor dan hij/zij is. Op Jessica, zijn nieuwste liefde, valt hij door de intrigerende ogen die hem aanstaren op de foto. Als de eerste stap gezet is, als de eerste date dus succesvol verlopen is, gaat het mis. Maar dan, dan ken je elkaar wel. Frank is het grootste deel van de roman besluiteloos hoe hier mee om te gaan. Om geen spoilers weg te geven van deze ingetogen geschreven roman laat ik het hier bij.

Veel absurdere vormen kun je vinden in de roman Weer opstaan op een christelijk tijdstip van Joshua Ferris. Tandarts Paul O’Rourke zijn rustige bestaan wordt heftig op zijn kop gezet door een gevalletje identiteitsfraude. Voor hij er erg in heeft, staan onder zijn naam de vreemdste zaken op de praktijk website, een Facebook - en twitteraccount. Religieuze teksten, anti-semitische propaganda, en tot overmaat van ramp reacties onder zijn naam over de wedstrijden van zijn favoriete honkbalvereniging de Red Sox.

Tegen de online identiteitsfraude kan Paul beperkt wat doen. Hij mailt, informeert, neemt een gespecialiseerd bureau in de arm en verdedigt zich tegen zijn directe omgeving. Maar veel gekker gaat het nog worden. En humoristischer. Een leuk boek met een duidelijk serieuze boodschap wat er kan gebeuren als de leven online wordt gekaapt. (Het oudere Cel van Charles den Tex, uit 2008, past gevoeglijk ook in deze categorie, maar dan zonder de sociale media.)

Over Bertrand Weegenaar

Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business. 

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden