Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

‘Ik heb een pesthekel aan mensen die alleen energie komen halen’

In het Parool stond vorige week een interessant interview de ‘compromisloze creatieven’ Lode Schaeffer en Erik Kessels die al drie decennia lang het geweten en gezicht van het reclamevak bepalen. ‘De jongere generatie kan vreselijk goed dingen mooi maken, maar als je doorvraagt, stort alles als een kaartenhuis in.’

Ger Post | 2 februari 2015 | 2-3 minuten leestijd

Lode Schaeffer is de oprichter en creatief directeur van reclamebureau INDIE dat werkt voor Brand, Amstel International, Domino's, Microsoft, en Sportlife. Erik Kessels richtte onder andere KesselsKramer op, dat werkt voor klanten als Sissy Boy, C&A, CitizinM en Standard Hotels. Hij vertrok er in 2005 en behalve reclame maken, vult hij zijn tijd met doceren, fotograferen, het schrijven van boeken als Een idee AUB en het samenstellen van exposities.

Op de vraag hoe het vak er anno 2015 voorstaat, wijst Kessels op de vele media en mogelijkheden die erbij zijn gekomen. Hoewel dit soms lastig wordt gevonden, heeft het volgens Kessels ook een positieve kant. ‘Het hebben van een goed idee en een goede strategie wordt steeds belangrijker. Als je dat kunt verankeren, ontstaat er weer duidelijkheid. Ik vind verwarring wel goed, want creativiteit is ook een soort verwarring. Ik heb de afgelopen tien jaar meer plezier in het vak gekregen. De grenzen vervagen.’ Schaeffer vult aan: ‘De zekerheid van de mediamix van tv, print en outdoor is altijd een schijnzekerheid geweest voor bureaus. Er werd een organisatie met veel accountmensen opgetuigd en het geld werd verdiend aan uren en media. Nu gaan we naar een situatie toe waarin het geld met het creatieve idee wordt verdiend.’

Over de nieuwe generatie zijn de nestors wat minder positief. Kessels: ‘De jongere generatie is heel goed in de buitenkant. Ze kunnen vreselijk goed dingen mooi maken, maar als je doorvraagt, stort alles als een kaartenhuis in. Ze zijn in de voortuin bezig, maar als je achter de gevel kijkt, is het een puinhoop. Terwijl je daar ideeën moet kneden en aanscherpen en fouten moet maken. Wij zijn op zoek naar mensen met eigen roots en een eigen stijl.’

Schaeffer merkt op dat een creatief van deze tijd vooral goed moet kunnen luisteren. ‘Een creatief moet goed kunnen luisteren. Als je na drie regels briefing al een waanzinnig idee hebt, gaat het fout. Het creatieve moment moet je tot het allerlaatst uitstellen. En ik vind onvoorwaardelijkheid bij creatieven heel erg belangrijk. Je kunt alleen wat toevoegen als je met je creativiteit echt een klant wilt helpen. Ik denk dat het vak ten onder gaat aan een gebrek aan onvoorwaardelijkheid en een overschot aan handigheid. Ik ben al 25 jaar niet getrouwd, omdat we willen dat we elke dag weer onvoorwaardelijk voor elkaar kiezen. Zowel thuis als werk moet een plek zijn waar je het liefst bent. Jort Kelder zei een keer: "Ik heb een pesthekel aan mensen die alleen maar energie komen halen. Ik ben potverdorie Nuon niet." Daar sluit ik me volledig bij aan.’

Over Ger Post
Ger Post (1981) studeerde journalistiek en cognitieve neurowetenschappen en is nu docent brain and cognitive sciences aan de Universiteit van Amsterdam. Naast handboeken over interdisciplinair onderzoek, schrijft hij als journalist stukken over hersenonderzoek voor De Neuroloog en Managementboek Magazine.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden