

Ernst heeft als specialisme de exploitatie, organisatie en financiële waardering van parkeervoorzieningen.
Meer over de auteursParkeren in het Ruimtelijk domein
Een inleiding tot het verstrekken van overheidsopdrachten
Samenvatting
Parkeren in het ruimtelijk domein geeft handvatten hoe de parkeervraag berekend en gefaciliteerd kan worden, hoe het gebruik kan worden gereguleerd en welke wettelijke kaders op parkeren van toepassing zijn. De vele soorten parkeervoorzieningen en hun toepassingsmogelijkheden zoals we die nu kennen worden beschreven, maar ook nieuwe ontwikkelingen als de zelfrijdende auto worden benoemd.
Aan bod komt ook de parkeerexploitatie en de organisatie, de relevante aspecten die zorgen dat de fysieke parkeervoorzieningen bij blijven dragen aan een leefbare en bereikbare omgeving.
In Nederland bezitten we samen 8,5 miljoen personenauto’s, ongeveer 21 miljoen fietsen en 1,8 miljoen e-bikes. Daarnaast zijn er nog vele honderdduizenden bestelauto’s, brommers, scooters motoren etc. De ruimtelijke impact van parkeren- en daarmee tevens de financiële impact – is enorm en levert regelmatig hoofdbrekens op bij (her)ontwikkelingsopgaves. Hoe parkeerfaciliteiten zo in te passen dat de ruimtelijke kwaliteit niet wordt aangetast, is de vraag. Een vraag die steeds pregnanter wordt in de discussie over klimaatadaptatie en in nieuwe visies op een stedelijke omgeving waar het goed wonen, werken en recreëren is. Adequaat en integraal parkeerbeleid en een toegeruste organisatie zorgen voor het beheersbaar houden van dit parkeervraagstuk.
Trefwoorden
ruimtelijke ordening parkeren stedenbouw parkeerbeleid verkeer gemeentelijk beleid parkeergarages mobiliteit overheid ruimtegebrek projectmanagement parkeerexploitatie wetgeving financieel management nederland kantoorwijken parkeernormen woningbouw grondexploitatie fietsenstalling stadscentra exploitatie zelfrijdende auto beheer technologie strategie organisatie handhaving duurzaamheid
Trefwoorden
Specificaties
Over Ed van Savooyen
Over Martin Blankendaal
Over Pieter Delleman
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
1 Inleiding 1
1.1 Wat vooraf ging 1
1.2 Parkeren en ruimte – demarcatie en ambitie 3
1.3 Facts & figures 4
1.4 Relevante ontwikkelingen 11
1.5 Ontwikkelingen in de parkeermarkt 15
1.6 Maatschappelijke politieke gevoeligheid 19
2 Relevante kaders en wetgeving 21
2.1 Kaders en wetgeving 21
2.2 Ruimte 22
2.3 Parkeren 30
3 Parkeerbeleid nader beschouwd 41
3.1 Samenhang tussen beleidsterreinen 41
3.2 De ‘probleemeigenaren’ 47
3.3 Parkeerdoelgroepen 52
3.4 Parkeerbeleidsinstrumenten 56
4 Parkeren vanuit financieel perspectief 65
4.1 Inleidend over financieel perspectief 65
4.2 De PEX als basis 66
4.3 Voor gemeenten: het Besluit Begroting en Verantwoording 86
4.4 Relatie met de grondexploitatie (GREX) 90
5 Parkeren in ruimtelijke context 97
5.1 Inleidend over de ruimtelijke context 97
5.2 Typologie van gebieden 97
5.3 Typologie van parkeervoorzieningen 102
5.4 Welk type parkeervoorziening kiezen we? 121
5.5 Te stellen eisen 125
5.6 Technologische ontwikkelingen met ontwerpconsequenties 130
6 Parkeren binnen het ontwikkelproces 135
6.1 Ontwikkelproces 135
6.2 Ontwikkeling parkeervoorzieningen 135
7 Exploitatie 155
7.1 Inleidend over exploitatie 155
7.2 Parkeerexploitatie 155
7.3 Parkeeropbrengsten 156
Literatuurregister 167
Over de auteurs 169
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- cadeauboeken
- computer en informatica
- economie
- filosofie
- flora en fauna
- geneeskunde
- geschiedenis
- gezondheid
- jeugd
- juridisch
- koken en eten
- kunst en cultuur
- literatuur en romans
- mens en maatschappij
- naslagwerken
- non-fictie informatief/professioneel
- paramedisch
- psychologie
- reizen
- religie
- schoolboeken
- spiritualiteit
- sport, hobby, lifestyle
- thrillers en spanning
- wetenschap en techniek
- woordenboeken en taal