Overbruggen
Verbinden van vernieuwingsonderwijs en onderzoek
Samenvatting
Sinds de jaren ‘60 is de populariteit van (traditioneel) vernieuwingsonderwijs gegroeid en is het aantal scholen toegenomen. Met bijna negenhonderd scholen maakt het montessori-, dalton-, jenaplan-, vrijeschool-, freinet- en ontwikkelingsgericht onderwijs momenteel substantieel deel uit van het Nederlandse onderwijsbestel. Ruim tien procent van het totaal aantal scholen is een (traditionele) vernieuwingsschool.
Decennialang zijn deze scholen een voorbeeld geweest voor tal van andere onderwijsinnovaties in Nederland. En nieuwe ontwikkelingen vinden nog volop plaats. Zoals onderwijsonderzoek naar thema’s als burgerschaps-onderwijs, persoonsvorming, zelfsturend leren, ondernemingszin en historisch redeneren. In deze bundel doen verschillende auteurs verslag van het onderwijsonderzoek dat plaatsvindt in het (traditioneel) vernieuwingsonderwijs en laten ze zien wat de opbrengsten zijn voor de praktijk.
Deze bundel is het resultaat van een samenwerking van het lectoraat Vernieuwingsonderwijs van Saxion Hogeschool en Hogeschool Thomas More, het lectoraat Waarde(n) van vrije-schoolonderwijs van Hogeschool Leiden en De Activiteit, het onderzoeks-, nascholings- en ontwikkelinstituut voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs. Op deze instituten trekken onderzoekers samen op met leraren, organisaties en scholen om aan de hand van onderzoek de kwaliteit van het (traditioneel) vernieuwingsonderwijs en de professionalisering van leraren te bevorderen.
In vijftien bijdragen kom je in verbinding met het onderzoek dat er binnen het (traditioneel) vernieuwingsonderwijs wordt gedaan en kom je erachter wat scholen eraan hebben gehad. Je leert de praktijken van verschillende (traditionele) vernieuwingsscholen beter kennen en je neemt kennis van de bevindingen uit het onderwijsonderzoek als inspiratie voor je eigen onderwijs.
Specificaties
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Patrick Sins, René Berends
Voorwoord
Tijl Rood
1. Lorien de Koning
Ontwerponderzoek naar het verankeren van historisch redeneren in Ontwikkelingsgericht Onderwijs
2. Wouter Modderkolk
Het raadsel ontsluieren. Toetsen als een waarneming in het licht van onze pedagogische opdracht
3. Patrick Sins, Ineke Vermeulen
Zelfsturend leren begeleiden: ben jij Koning Eland of Haas?
4. Lida Klaver en Laurence Guérin
Autonomie bevorderen door groepsgewijs probleem oplossen: een aanpak voor burgerschapsvorming
5. Akke Faling
Vrijeschoolonderwijs als uitnodiging om volwassen in de wereld te willen zijn
6. Saskia Snikkers
Wie niet vraagt, die niet vindt! Engagement voor het leren op school
7. René Berends
Ronddolen in het begrip Brede Vorming
8. Marjolein ten Cate & Bert van Oers
Het Naaiatelier als voorbeeld van theorie-gestuurde onderwijsinnovatie
9. Jaap Meijer
Bevorderen ondernemende houding van kinderen in de stamgroep
10. Aziza Mayo
De brede vormende werking van het periodeonderwijs in de vrijeschool: intenties en handelen
11. Bea Pompert
Lezen en schrijven doe je samen
12. Jeroen Bron
Leerlingen laten participeren in leerplanontwikkeling
13. Michiel Bos
Het Papier Is De Wereld
14. Jaap de Brouwer en Vera Otten-Binnerts
Bittere noodzaak: maak je concept meetbaar!
15. Chiel van der Veen, Femke van der Wilt en Lotte Neering
Goede gesprekken in Ontwikkelingsgericht Onderwijs door de MODEL2TALK interventie
Vaak samen gekocht
Anderen die dit kochten, kochten ook
Rubrieken
- cadeauboeken
- computer en informatica
- economie
- filosofie
- flora en fauna
- geneeskunde
- geschiedenis
- gezondheid
- jeugd
- juridisch
- koken en eten
- kunst en cultuur
- literatuur en romans
- mens en maatschappij
- naslagwerken
- non-fictie informatief/professioneel
- paramedisch
- psychologie
- reizen
- religie
- schoolboeken
- spiritualiteit
- sport, hobby, lifestyle
- thrillers en spanning
- wetenschap en techniek
- woordenboeken en taal